Kodsnack 43 - Jätteprestanda i kod som gör helt fel grej
Kodsnack - Podcast tekijän mukaan Kristoffer, Fredrik, Tobias - Tiistaisin
Vi snackar spel, buggjakter, buggen i GnuTLS och varför inte fler undersökt säkerhetskod. Strul med ljudfiler gav oss sämre material än vanligt att arbeta med, vi ber om ursäkt om det låter lite burkigt här och där.
Länkar
- Instruments - tråd- och låsvy
- Instruments time profiler-instrument
- Tobias debuggar trådar
- Raspberry pi - öppen dator på ett kretskort
- plockstat
- Litet exempel på data från plockstat
- OS X localtime_r - tidshantering där alla delar ett lås
- Diskussioner om tidsdragning på 10.9
- ntp - network time protocol
- Xcom: enemy unknown och klassikern UFO: enemy unknown
- The walking dead
- Telltale games
- Broken age - ett nytt äventyrsspel i klassisk peka-och-klicka-stil från Tim Schafer.
- Ytterligare några av Fredriks tankar om Broken age.
- Titanfall
- FPS - first-person shooter
- Counterstrike
- Quake 3 arena
- Far cry 3: blood dragon tutorial
- Unit testing
- crmsh - programmet Kristoffer jobbar med
- GnuTLS
- OpenSSL
- Om buggen i GnuTLS
- Nikos Mavrogiannopoulos och Simon Josefsson - männen bakom GnuTLS
- Shinichi Mochizuki - japansk matematiker som ingen förstår
- FFMPEG - stor, spridd och fri plattform för att hantera ljud och film
- Bit shift - att förändra binära tal genom att förskjuta deras siffror
- RIFF-formatet
- Satoshi Nakamoto - mannen som, troligen, ligger bakom Bitcoin
- Pocket - program för att spara text och läsa senare
- Donald Knuth
- Second system syndrome
- Suse - ett lite äldre företag som är ganska stort.