E-urheilu koulutuksessa: Kilpapelaamisen kasvava rooli kouluissa ja yliopistoissa

E-urheilu on tullut jäädäkseen peli- ja viihdemuotona ja varsinkin nuorten aikuisten joukossa e-urheilu on saanut vahvan jalansijan. Ilmiö on niin suuri, että siitä pyritään hyötymään myös koulutuksessa. Jo pitkään koulutusalalla on puhuttu pelillistämisestä, mutta e-urheilun syvempi hyödyntäminen kouluissa ja yliopistoissa on vasta alkamassa.

E-urheilua herätään seuraamaan vaikka keskellä yötä

E-urheiluturnauksia järjestetään eri puolilla maailmaa, joten jos turnauksia haluaa seurata reaaliajassa, on suomalaistenkin joskus herättävä keskellä yötä. Monet laittavatkin herätyskellot soimaan, mikä kertoo lajin kasvaneesta roolista viihteenäkin.

E-urheilu on kasvanut suosituksi myös vedonlyönnin saralla. Vulkan Vegas ja muut laadukkaat vedonlyöntisivustot tarjoavat mahdollisuuden asettaa vetoja e-urheiluturnausten tuloksista. Erilaisia kohteita on valtavasti tarjolla, eli vetoa voi lyödä paljon muustakin, kuin voittavasta tiimistä. Esimerkiksi Vulkan Vegas tarjoaa myös mahdollisuuden veikata tuloksista ottelujen ollessa käynnissä niin sanotussa live-vedonlyönnissä.

E-urheilu saa nykyisin myös mediahuomiota Suomessa. Tätä on pönkittänyt varsinkin se, että suomalaiset tiimit ja pelaajat ovat menestyneet maailmalla. Suomalaiset pelaajat ovat menestyneet esimerkiksi Counter Strikessa.

E-urheilu tarjoaa uusia tapoja oppia tärkeitä taitoja

E-urheilun sisällyttäminen osaksi opetussuunnitelmaa on mielenkiintoinen ilmiö. Suomalaisten nuorten entistä heikommat PISA-tulokset ovat olleet viime vuosina mediassa näyttävästi esillä, joten uusia keinoja opiskelun tehostamiseen ja kehittämiseen tarvitaan. Moni ehkä ajattelee, että kilpapelaaminen on vain pelaamista ja viihdettä, mutta sen sisällyttäminen opetukseen voi avata uusia keinoja viedä opiskelu uudelle tasolle.

E-urheilussa menestyminen vaatii strategisia kykyjä, kyse ei ole siis vain siitä, kuka pelaa eniten tai kenellä on nopeimmat refleksit. Pelaajien täytyy suunnitella liikkeitään etukäteen, analysoida vastustajan taktiikoita ja tehdä nopeita päätöksiä. Näitä taitoja tarvitaan usein myös liike-elämässä, eli siinä elämässä, mihin koulusta normaalisti valmistutaan.

E-urheilu kehittää myös tiimityöskentelytaitoja. E-urheilussa mittaa otetaan normaalisti tiimeissä, eikä tiimi voi pärjätä ilman hyvää kommunikointia ja yhteistyötä. Sosiaalisia taitoja ja tiimityöskentelytaitoja painotetaan myös työelämässä, joten tältäkin osin e-urheilu voi valmistaa opiskelijoita työpaikoille.

Tietokoneiden ja tietoteknisten taitojen opiskelu voi tuntua monista tylsältä, mutta pelien kautta sekin on mahdollista tehdä mielenkiintoisemmaksi. Opiskelijat voivat tällä tavoin saada käytännön kokemusta tietokoneista ja erilaisista ohjelmistoista, mistä on nykyisessä työympäristössä varmasti paljon hyötyä. Yhä useamman työkaluna on nykyisin tietokone, joten kaikenlaisesta kokemuksesta tietokoneiden kanssa on varmasti hyötyä.

E-urheilun tarjoamia uramahdollisuuksia

E-urheilu voi tarjota monelle opiskelijalle myös työmahdollisuuksia valmistumisen jälkeen, vaikkakaan peliala ei ole vielä valtava työllistäjä. Suomessa Rovion ja Supercellin menestykset ovat poikineet keskusteluja peliteollisuuden kasvusta ja suurista määristä työpaikkoja, mutta suoraan pelialalle tai e-urheilun pariin siirtyy vielä melko harva koulusta valmistuva.

Vaikka e-urheilijaksi tuleminen saattaa olla monen unelma, ala tarjoaa paljon muitakin mahdollisuuksia niille, jotka rakastavat kilpapelaamisen maailmaa, mutta eivät välttämättä menesty peleissä tai ei vain halua panostaa lajiin niin paljon kuin pitäisi. Esimerkiksi pelisuunnittelijat pääsevät suunnittelemaan uusia pelejä, ja tässä tehtävissä omista pelikokemuksista on korvaamaton hyöty.

E-urheilusta voi tehdä itselleen liiketoiminnan myös striimaamisen kautta. Monet striimaavat omaa pelaamistaan Twitchissä, YouTubessa ja Kickissä ja keräävät tuhansia pelaamisesta kiinnostuneita katsojia striimeilleen. Katsojia voi saada pelaamalla hyvin tai tarjoamalla muutoin viihdyttävän katselukokemuksen, esimerkiksi persoonallisilla välikommenteilla.

Alalla järjestetään myös suuria pelitapahtumia ja turnauksia, joihin tarvitaan paljon järjestäjiä. Tapahtumien järjestäminen voi olla stressaavaa puuhaa, mutta jos itse tapahtuman teema kiinnostaa itseä, moni on valmis tekemään lisätöitä hartiavoimin, jotta tapahtumasta tulee mahdollisimman onnistunut. Varmasti myös e-urheilun hyödyntäminen opiskeluympäristössä tarjoaa uusia uramahdollisuuksia.

Työelämässä tarvitaan uusia taitoja

Nykynuoria ei välttämättä kiinnosta perinteinen opiskelu samalla tavalla kuin aiempia sukupolvia. Aikoinaan koulussa opiskeltiin paljon ulkoa, ja tentin jälkeen moni saattoi unohtaa lähes kaiken oppimansa. Nykyään kuitenkin painotetaan enemmän uusien taitojen sisäistämistä ja sitä, että oppiminen olisi mielekästä ja käytännöllistä. 

Tiedon hyödyntämisessä on myös tapahtunut suuri muutos. Ennen arvostettiin tietoviisautta, eli ihmisiä, jotka pystyivät muistamaan paljon yksityiskohtia ulkoa. Nykyisin sen sijaan arvostetaan henkilöitä, jotka osaavat löytää ja soveltaa tietoa nopeasti — esimerkiksi hakukoneiden avulla.

Tämä muutos on johtanut tarpeeseen kehittää uusia tapoja motivoida opiskelijoita, erityisesti niitä, joille perinteiset koulukirjat eivät välttämättä ole se innostavin keino oppia. Pelit voivat olla loistava väline opettamaan uusia taitoja "kuin salaa". Oppiminen voi tapahtua huomaamatta ja hauskalla tavalla, jolloin myös motivaatio pysyy yllä. Suomalaiset pojat pärjäävät monissa lukuaineissa tyttöjä huonommin, mutta englannin kielessä he ovat usein vahvempia. Tämä voi johtua suurelta osin siitä, että pojat oppivat englantia pelaamalla, koska useimmat pelit ovat englanninkielisiä.

Näin uudet oppimistavat muuttavat opiskelua:

  • Taitojen sisäistäminen ulkoa opettelun sijaan.
  • Tiedonhankinnan ja -soveltamisen taidot keskeisiksi.
  • Pelillistäminen oppimisen välineenä.
  • Motivoivat oppimistavat erityisesti niille, joita perinteinen opiskelu ei kiinnosta.

Uudet menetelmät voivat tehdä oppimisesta innostavampaa ja saada opiskelijat vastaamaan paremmin työelämän vaatimuksia.

Digitaalisten oppimismateriaalien käyttö kasvussa

Yksi käytännön esimerkiksi e-urheilun hyödyntämisestä koulutuksessa on koulujenvälinen turnaus. Turnauksessa opiskelijat pääsevät kilpailemaan ja samalla kehittämään tiimityöskentely-, strategia- ja ongelmanratkaisutaitojaan.

Myös oppitunnit ja kotitehtävät voidaan soveltaa pelien avulla. Läksyt voidaan tehdä pelaamalla opettavainen peli läpi, joka kehittää tiettyjä taitoja, kuten matematiikkaa tai jotain kieltä. Tentit voidaan myös toteuttaa pelillistämällä ne, jolloin opiskelijat kokevat kokeen mahdollisesti vähemmän stressaavana ja enemmän haasteena.

Kaikki tämä vaatii kuitenkin investointeja digitaalisiin oppimismateriaaleihin, ja alkuun tätä vältettiin, koska esimerkiksi eriarvoisuuden kasvua pelättiin. Nyt digitaalinen oppiminen on kuitenkin yleistynyt, ja sen avulla opiskelijat saavat kokemusta työelämässä tarvittavista taidoista, joissa tietokoneet ja digitaaliset työkalut ovat kaiken keskiössä.

By podcast24.fi - Published 10/14/2024

Updated 10/14/2024