Kasinoiden ja somevaikuttajien yhteistyö nousussa
Sosiaalisen median vaikuttajat ovat viime vuosina nousseet eri alojen yritysten tärkeiksi yhteistyökumppaneiksi. Vaikuttajien jakama sisältö koetaan aidommaksi ja siihen samaistutaan paremmin kuin perinteiseen markkinointiin. Ihmiset haluavat kuulla muiden kokemuksia, joita voi myöhemmin hyödyntää omien osto- ja kulutuspäätösten tukena.
Trendi näkyy myös kasinoiden ja somevaikuttajien kasvavassa yhteistyössä eri maissa. Suomessa tuleva lakimuutos vapauttaa rahapelien markkinointia, mikä voi tuoda uusia mahdollisuuksia kasinoiden ja vaikuttajien väliseen yhteistyöhön.
Miltä yhteistyö käytännössä näyttää?
Siinä missä aikaisemmin yritysten näkyvyys keskittyi televisioon, printattuihin mainoksiin ja perinteisiin mainoskampanjoihin, nykyään yhä useampi yritys hakee kontaktia yleisöön suoraan vaikuttajien kautta sosiaalisessa mediassa. Olipa kyseessä esimerkiksi ihonhoitotuotebrändi tai netissä toimiva kasino, on moni yritys kääntänyt katseensa vaikuttajamarkkinoinnin puoleen suuremman yleisön tavoittamiseksi.
Sosiaalisen median kasvun myötä yksittäiset sisällöntuottajat ovat rakentaneet valtavia seuraajakuntia, ja somevaikuttajien vaikutusvalta ulottuu laajalti perinteisen mainonnan rajojen yli. Vaikuttajamarkkinoinnissa vaikuttajat tekevät kaupallista yhteistyötä yritysten kanssa ja markkinoivat tuotteita ja palveluita seuraajilleen, saadessaan tästä maksun tai muun kompensoinnin.
Nykyään yhä useammat yritykset hyödyntävät vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksia tavoittaa kuluttajia aiempaa laajemmin ja kasvattaakseen brändinsä tunnettavuutta. Vaikuttajat voidaan jakaa karkeasti kahteen ryhmään: makrovaikuttajiin, joilla on satojatuhansia tai jopa miljoonia seuraajia, ja mikrovaikuttajiin, joilla on pienempi mutta erittäin sitoutunut yleisö. Vaikka toisin voisi luulla, monet yritykset suosivat mikrovaikuttajia markkinointiyhteistöissä, sillä heidän suosituksensa koetaan aidommiksi ja siten yhteistyö voi tuoda parempaa rahallista vastinetta yritykselle.
Podcastien nouseva rooli markkinoinnissa
Podcasteista on tullut yksi suosituimmista tavoista kuluttaa sisältöä. Podcastien vahvuutena on niiden mobiiliystävällisyys: podcasteja voi kuunnella vaivattomasti ajasta ja paikasta riippumatta sekä muun tekemisen ohella. Podcastit tarjoavat sekä tietoa että viihdettä helposti kulutettavassa paketissa. Toisin kuin ihmisten huomion vain sekunneiksi tai minuuteiksi vangitsevat somejulkaisut, podcastit voivat pitää kuulijan otteessaan jopa tunteja.
Podcastit tarjoavat henkilökohtaiselta tuntuvia kuuntelukokemuksia. Taitavasti juonnetut podcastit saavat kuulijat tuntemaan kuin juontaja puhuisi suoraan heille. Moni kuuntelee podcasteja kuulokkeilla, mikä lisää henkilökohtaisuuden tuntua entisestään.
Podcasteja löytyy teemasta kuin teemasta, mutta suosituimpia podcasteja yhdistää kiinnostavat aiheet ja persoonallinen ote, laadukkaasti toteutettu äänitys sekä jatkuvuus. Kuulijat odottavat innokkaasti uutta jaksoa, ja jatkuvuus mahdollistaa aihepiirin käsittelemisen syvällisesti ja monesta eri näkökulmasta. Podcasteista onkin tullut hiljalleen uudenlaisia asiantuntijakanavia, jotka pystyvät rakentamaan mainetta uskottavana tietolähteenä tuottamalla säännöllisesti asiantuntevaa sisältöä.
Perinteisesti vaikuttajamarkkinointi on yhdistetty visuaalisiin somealustoihin, mutta viime vuosina podcastit ovat nousseet merkittäväksi vaikuttajamarkkinoinnin kanavaksi. Tunnetut podcast-juontajat ovat omalla tavallaan somevaikuttajia, vaikka eivät keskittyisikään sisällöntuotannossa visuaalisiin kanaviin. Podcastien onkin todettu olevan erittäin tehokas vaikuttajamarkkinoinnin kanava. Podcast-vaikuttajat tavoittavat yleisönsä aivan eri tavalla kuin visuaalisiin alustoihin keskittyvät sisällöntuottajat, mikä on luonut uutta potentiaalia yritysmainonnalle.
Miksi somevaikuttajat kiinnostavat yrityksiä?
Somevaikuttajat ovat ikään kuin uusia julkisuuden henkilöitä, joihin on kuitenkin helpompi samaistua kuin perinteisiin julkkiksiin. Somevaikuttajilla on vahva suhde seuraajiinsa, ja vaikuttajien sisältö saatetaan usein kokea henkilökohtaisemmaksi – ja luotettavammaksi – kuin perinteinen mainonta. Vaikuttajilla on kyky rakentaa luottamusta ja samaistuttavuutta, mikä puhuttelee ihmisiä aivan eri tavalla kuin perinteinen mainonta.
Somevaikuttajien yleisö seuraa suosikkiensa elämää päivittäin, mikä tekee yhteistyöpostauksista yritysten kanssa aidon tuntuisia verrattuna perinteisiin mainoksiin. Kuluttajat kokevat, että vaikuttajien vinkit perustuvat henkilökohtaisiin kokemuksiin, mikä puolestaan lisää niiden uskottavuutta.
Yhteistyö tarjoaa tilanteen, joka hyödyttää sekä yrityksiä että vaikuttajia: yritykset saavat lisää näkyvyyttä ja luottamusta yleisön silmissä, kun taas vaikuttajat pääsevät hyötymään kaupallisista kumppanuuksista – ja useimmiten kasvattamaan ansioitaan.
Somevaikuttajat ja kasinot
Kasinoalan kannalta tämä kehityssuunta tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa etenkin nuorempi täysi-ikäinen digitaalisesti orientoitunut yleisö. Vaikuttajien kautta kasinot voivat esimerkiksi esitellä pelejä, bonuksia ja kampanjoita. Erityisesti pelialaan erikoistuneet striimaajat ja tubettajat ovat löytäneet kasinobrändeistä merkittäviä yhteistyökumppaneita.
Nettikasinot tekevät jo yhteistyötä niin somevaikuttajien, urheilijoiden kuin julkisuuden henkilöiden kanssa monissa eri maissa. Yhteistyö kattaa muun muassa somemarkkinoinnin, erilaisia livetapahtumia sekä mainoskasvojen kanssa yhdessä tuotettua monimediasisältöä. Somevaikuttajat myös striimaavat pelaamista somessa ja suoratoistoalustoilla.
Someyhteistyön haasteet
Vaikka vaikuttajamarkkinointi on kasvussa, siihen liittyy haasteita myös kasinoalalla. Kasinomarkkinointi on tarkasti säädeltyä, ja vaikuttajien on huomioitava vastuullisen pelaamisen viestintä. Epäselvä tai harhaanjohtava sisältö voi herättää kritiikkiä, joten läpinäkyvyys on avainasemassa yleisön luottamuksen ansaitsemisessa.
Lisäksi kasinomarkkinointi herättää keskustelua siitä, kuinka vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa nuorempiin yleisöihin, jotka eivät välttämättä ole vielä täysi-ikäisiä. Kasinopelaaminen on tarkoitettu ja sallittu vain täysi-ikäisille, mutta sosiaalisessa mediassa on mahdotonta kontrolloida sitä, ketkä julkaisut näkevät. Tosin kasinoilla pelaajien tunnistaminen on pakollista, mikä estää alaikäisten pääsyä pelien pariin.
Muutoksen tuulet puhaltavat kasinomarkkinoinnissa
Kasinomarkkinointia koskevat lait ja säädökset vaihtelevat maittain. Joissain maissa kasinomarkkinointi voi olla kokonaan kiellettyä. Näin on yhä myös Suomessa, jossa vallalla on ollut rahapelaamisen monopolijärjestelmä. Sen puitteissa rahapelejä on saanut järjestää ja mainostaa ainoastaan Veikkaus. Suomalaiset ovat kuitenkin voineet pelata muissa maissa rekisteröidyillä kasinoilla.
Yksinoikeusjärjestelmä on tulossa tiensä päähän, sillä alkuvuodesta 2027 netin rahapelit ja vedonlyönti tulevat avautumaan kilpailulle. Se tarkoittaa, että jo vuonna 2026 aletaan myöntää lisenssejä lukuisille toimijoille, jotka saavat siten myös mainostaa pelejään Suomessa. Markkinointi tullaan sallimaan tietyin ehdoin niin somessa, televisiossa, lehdissä kuin ulkomarkkinoinnissakin. Tämä muutos voi tuoda mukanaan uusia mahdollisuuksia kasinoiden ja vaikuttajien yhteistyölle niin sosiaalisessa mediassa kuin podcasteissa. Toisaalta uuden lain puitteissa markkinointia voidaan kenties valvoa aiempaa keskitetymmin ja tehokkaammin.
Tulevaisuuden potentiaali
Viime vuosien aikana vaikuttajamarkkinoinnista on tullut keskeinen osa yritysten näkyvyyttä ja brändin rakentamista. Siinä missä ennen luotettiin televisioon, printtiin ja ulkomainontaan, nykyään yritykset hakevat yhteyttä yleisöönsä yhä useammin sosiaalisen median vaikuttajien kautta.
Sama trendi näkyy myös kasinobrändien toiminnassa: yhteistyö somevaikuttajien kanssa tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia tavoittaa kohdeyleisöjä. Ainakin toistaiseksi se sisältää kuitenkin myös erityisiä haasteita, kuten lainsäädännön kiemurat ja vastuullisen markkinoinnin huomioimisen. Toistaiseksi nettikasinoiden ja vaikuttajien yhteistyötä on rajoittanut kasinomarkkinointia koskevat lait, mutta pelialan lainsäädäntö on murroksessa ja tulevat muutokset todennäköisesti avaavat markkinoita ja luovat uusia mahdollisuuksia vaikuttajien kanssa tehtäviin kumppanuuksiin.
By podcast24.fi - Published 9/18/2025
Updated 9/18/2025