2. Euroviisut ja biisianalyysissa Käärijän Cha Cha Cha

Ääniaaltoliike - Podcast tekijän mukaan Konsta Harinen & Taneli Rantala

Kategoriat:

Good evening, Europe! Jakson ensimmäisellä puoliskolla keskustelemme erityisesti 2000-luvun Euroviisuista varsin yleisellä tasolla. Mitkä seikat tekevät Euroviisujen spektaakkelista puoleensavetävän, mikä kilpailun keskeisin funktio on? Miten politiikka liittyy Euroviisuihin, jonka säännöissä mainitaan kilpailun olevan ei-poliittinen? Miten kilpailussa pärjätään, entä mikä tekee hyvän viisuesityksen? Onko näihin kysymyksiin ylipäänsä yksiselitteistä vastausta?Jakson jälkimmäisellä puoliskolla pureudumme Suomea tänä vuonna viisuissa edustavan Käärijän kappaleeseen “Cha cha cha” purkaen kappaleen helposti pureskeltaviin ja nieltäviin palasiin, minkä lisäksi otamme suurennuslasin alle hetkellisesti myös kappaletta koskettaneet plagiointisyytteet. Milloin ylipäänsä voidaan puhua plagioinnista? Voiko jotakin kutsua plagiaatiksi ainoastaan pintatason samankaltaisuuksien ja genreen liittyvien trooppien perusteella?Saavuttaako pohdintamme 12 pistettä vai kutsuuko laulukuoro jo semifinaalissa? Päätäntävalta kuuluu teille.