Digital tillgänglighet. Pär Lannerö (#165)
Effekten | digitalisering - kunskap - Podcast tekijän mukaan Effekten.se
Digital tillgänglighet handlar för många i IT-branschen om säker access till ett system eller om en servers uppetider, nåbarhet. Här behandlar vi ämnet ur perspektivet människors olika förmågor. Pär Lannerö, känd konsult inom ämnet, berättar om definitioner och standarder. ISO beskriver digital tillgänglighet som att utforma system och information som gör att människor med bredast tänkbara spännvid av förmågor och egenskaper kan använda systemet för att lösa sina uppgifter. WCAG är en annan standard som är viktig att känna till i arbetet med digitala användargränssnitt. Om avsnittet: Målgrupp: allmänhet, ledning, it-folk, småföretag, företagare, ledare, projektledare, kommunikatörer, anställda, myndigheter, politiker Lär dig: webbkommunikation, publicering, digitala kanaler, webbpublicering Notera att detta inte bara gäller för utvecklare, utan lika mycket för kommunikatörer och andra som kommunicerar digitalt med människor. Socialstyrelsen har en katalog med ca 7000 olika mänskliga förmågor. WCAG har kokat ner det till ca 50 mer hanterbara kriterier. Kort sagt: Ta höjd för att människor har olika syn-, hörsel-, rörelseförmågor och inte minst kognitiva förmågor! Alla kan inte använda mus, alla kan inte se, utan måste höra en webbsida. En del använder touch och kan inte hovra över en knapp eller länk. Digitaliseringen går fort, oftast så fort att tillgängligheten inte hinns med. Det är då vi “negativa” kommer in och pratar om vad som har missats, vilka fel som finns. Tillsynsmyndigheten DIGG, tillgänglighetskonsulter, journalister blir en nagel i ögat. Men kraven gynnar medmänniskor och bidrar till en positiv utveckling i samhället! Myndigheter har redan idag hårda lagkrav på sina system. 2025 får hela ehandelsbranschen samma krav. Banker, eböcker, resor, mediarelaterade tjänster likaså. Pär lyfter fram Arbetsförmedlingen, som medvetandegjort frågan i organisationen, i form av positiva evenemang. IT och kundtjänst har ansvariga för tillgänglighet och man har egen personal som har behov av tillgänglighet. Man delar också med sig offentligt av mallar, design och liknande som man tagit fram i sitt tillgänglighetsarbete. Hur lyckas vi som inte har kommit igång med digital tillgänglighet? * Lyft på ett positivt sätt frågan i organisationen. Ett lyft för systemet och en positiv utveckling i världen! * Anställ eller utbilda för att organisationen ska kunna arbeta aktivt med frågan. Börja med att beta av “skulden” som finns i befintliga system. Plocka lågt hängande frukter. * Prata med användarna! Pär Lannerö, Jonas Jaani (23:44) Länkar / mer information: Webbriktlinjer.se - här finns WCAG-riktlinjerna presenterade och aningen förenklade på svenska, och dessutom argument för tillgänglighet, tips på testverktyg med mera. Metamatrix.se - erbjuder både mina kurser i digital tillgänglighet, granskningar av tillgänglighet och webbutveckling. Videoversion av avsnittet: https://youtu.be/AIGSuL6zlWs