JS Energi utmanar hantverksmarknaden
Ehandelstrender - Podcast tekijän mukaan Urban Lindstedt | Miguru Media AB - Torstaisin
JS Energi valde 2015 att utmana den konservativa hantverksmarknaden genom att sälja reservdelar till värmepumpar och nya värmepumpar på nätet. I år räknar de med att sälja för 100 miljoner kronor. Köpen ger data om vilka värmepumpar kunderna har, för att kunna rikta utskick på kvartersnivå eftersom grannar ofta har samma värmepumpar. På europeisk nivå använder JS Energi försäljning på Amazon för att kartlägga var kunderna finns för att förbereda nästa nya marknad. I detta avsnitt samtalar programledaren Urban Lindstedt med Peter Borgman, vd för JS Energi – it-konsulten som vill vända upp och ner på hantverksbranschen. Vid sidan om e-handeln är JS Energi en märkesoberoende värmepumpsaktör med kontor på sju orter. Det har varit nödvändigt att bygga upp en serviceorganisation för att kunna fortsätta att växa då många lokala hantverkare vägrat att installera reservdelarna som JS Energi säljer. Kärnan i verksamheten är de sprängskisser som gör det möjligt för kunderna att välja rätt reservdelar till sina värmepumpar. Förutom att erbjuda service och nyinstallation har företaget en egen e-handel. Nästa steg blir att fram till 2026 etablera nya kontor norrut i en linje från Karlstad i väst till Gävle i öst. Värmepumpstekniker på företaget kan med hjälp av en extern partner få reservdelar levererade till servicebilen i hemmet nattetid. Digitaliseringen är hög. Arbetsordrar finns i läsplatta eller telefon och inte på papper. JS Energi har också lanserat serviceavtal för vanliga privatkunder för att slippa oroa sig för värmen.