NutraQ:s unika prenumerationsmodell

Ehandelstrender - Podcast tekijän mukaan Urban Lindstedt | Miguru Media AB - Torstaisin

Kategoriat:

NutraQ säljer sina hälso- och skönhetsprodukter uteslutande genom prenumerationsmodellen till 410 000 aktiva prenumeranter på nio olika marknader.   Konsumenterna har vant sig med prenumerationsmodellen för digitala tjänster men för varor är modellen fortfarande ovanlig. Utanför Norge existerar knappt prenumerationer på hälso- och skönhetsprodukter.   Genom sina varumärken Oslo Skinlab, VitaeLab, Maxulin, Provexin samt Vesterålens naturprodukter sålde NutraQ för 862 miljoner norska kronor 2020 till en rad olika marknader. Förra året köpte Orkla Health NutraQ för 3,1 miljarder NOK.   I detta avsnitt samtalar programledare Urban Lindstedt med Gustaf Solerød Christensen, vd på NutraQ.   Fyra produkter står för större delen av försäljningen. Genom att koncentrera sig på en handfull produkter kan NutraQ marknadsföra sig brett i nästan alla kanaler. Kunderna segmenteras utifrån hur länge de prenumererat på produkterna. NutraQ satsar stort på business intelligence och har järnkoll på kunddatan och segmenterar kunderna efter hur länge de prenumererat.   Finland är den största marknaden följt av Sverige, Norge, Danmark, Nederländerna, Tjeckien, Slovakien och Polen. Nyligen har de gått in i Frankrike. NutraQ öppnar alltid ett lokalkontor när de ska etablera sig på en ny marknad.

Visit the podcast's native language site