45. Tunnistaako journalisti mainoksen mainokseksi?
Kerhotalon Black Friday -tarjouksena erikoispitkä jakso mainonnasta, journalismista, vaikuttajista ja vastuullisuudesta! Hesari julkaisi tällä viikolla vaikuttajien nimissä mielipidekirjoituksen, josta unohtui mainita sen olevan Doven mainos. Mainostaja unohtui mainita myös Ylen Aamu-tv:ssä ja joidenkin mukana olleiden vaikuttajien somekanavissa. Pyhittääkö jalo tarkoitus keinot? Doven mainos ei ole ainoa viime aikoina journalistien sormien läpi vilahtanut sisältö, vaan myös loft-asunnot ja yksityiset neuvolapalvelut ovat nauttineet kritiikittömistä, journalismiin sekoittuneista mainoksista. Miten median pitäisi reagoida yhä härskimmäksi käyvään mainontaan? Kannattaako vaikuttajien tehdä mitä tahansa, mikä kuulostaa vastuulliselta? Voiko globaali kosmetiikkajätti uskottavasti kampanjoida ylläpitämiään kauneusihanteita vastaan?Oikaisu 29.11.2022: Kohdassa 52:15 sanotaan, että Ilta-Sanomien toimittaja ei olisi huomannut Natalia Salmelan tehneen kaupallista yhteistyötä yksityisen neuvolapalveluja tarjoavan yrityksen kanssa. Tieto ei pidä paikkaansa, toimittaja on tiennyt yhteistyöstä, mutta päättänyt olla kirjoittamatta tietoa artikkeliin.