45. Tunnistaako journalisti mainoksen mainokseksi?

Kerhotalon Black Friday -tarjouksena erikoispitkä jakso mainonnasta, journalismista, vaikuttajista ja vastuullisuudesta! Hesari julkaisi tällä viikolla vaikuttajien nimissä mielipidekirjoituksen, josta unohtui mainita sen olevan Doven mainos. Mainostaja unohtui mainita myös Ylen Aamu-tv:ssä ja joidenkin mukana olleiden vaikuttajien somekanavissa. Pyhittääkö jalo tarkoitus keinot? Doven mainos ei ole ainoa viime aikoina journalistien sormien läpi vilahtanut sisältö, vaan myös loft-asunnot ja yksityiset neuvolapalvelut ovat nauttineet kritiikittömistä, journalismiin sekoittuneista mainoksista. Miten median pitäisi reagoida yhä härskimmäksi käyvään mainontaan? Kannattaako vaikuttajien tehdä mitä tahansa, mikä kuulostaa vastuulliselta? Voiko globaali kosmetiikkajätti uskottavasti kampanjoida ylläpitämiään kauneusihanteita vastaan?Oikaisu 29.11.2022: Kohdassa 52:15 sanotaan, että Ilta-Sanomien toimittaja ei olisi huomannut Natalia Salmelan tehneen kaupallista yhteistyötä yksityisen neuvolapalveluja tarjoavan yrityksen kanssa. Tieto ei pidä paikkaansa, toimittaja on tiennyt yhteistyöstä, mutta päättänyt olla kirjoittamatta tietoa artikkeliin. 

Om Podcasten

Miltä media ja yhteiskunta näyttäisivät, jos Laura Haimila ja Emmi Nuorgam saisivat päättää? Kerhotalo on mediakriittinen keskusteluohjelma, jossa suhtaudutaan vakavasti yhteiskuntaan ja vähemmän vakavasti itseen. Haimila & Nuorgam perkaavat ajankohtaiset somekohut ja klikkiotsikot, analysoivat someaktivismin uusimmat trendit ja pohtivat miksi maailma on juuri sellainen kuin se on. Laura Haimila on helsinkiläinen toimittaja, juontaja ja yhdenvertaisuusaktivisti. Emmi Nuorgam on kaupunkisaamelainen vaikuttavuustuottaja ja somevaikuttaja. Yhdessä kuuntelijoidensa kanssa Haimila & Nuorgam muodostavat suositun Kerhotalon, jossa tyhmätkin kysymykset ovat tärkeitä. Keskustelu jatkuu Instagramissa @emminuorgam ja @laurahaimila -tileillä.1.11.2022 alkaen Kerhotalon jaksot julkaistaan osoitteessa podimo.fi/kerhotalo.