Kodsnack 534 - VR på 90-talet, med Roberto Chaves
Kodsnack - Podcast tekijän mukaan Kristoffer, Fredrik, Tobias - Tiistaisin
Fredrik snackar med Roberto Chaves om VR och 3D på nittiotalet. Roberto gick från demoscenen till att bygga hela utvecklingsmiljöer och motorer för att driva nittiotalets VR-hjälmar från vanliga PC-burkar. Tunga VR-hjälmar, egna drivrutiner, prestandaoptimering, och resor till flera världsdelar var alla delar av resan. Mot slutet diskuterar vi även Robertos intryck av Apples nya Vision pro-headset och känner att framtiden är spännande den också. Ett stort tack till Cloudnet som sponsrar vår VPS! Har du kommentarer, frågor eller tips? Vi är @kodsnack, @tobiashieta, @oferlund, och @bjoreman på Twitter, har en sida på Facebook och epostas på [email protected] om du vill skriva längre. Vi läser allt som skickas. Gillar du Kodsnack får du hemskt gärna recensera oss i iTunes! Du kan också stödja podden genom att ge oss en kaffe (eller två!) på Ko-fi, eller handla något i vår butik. Länkar Roberto Commodore 64 Basic Google cardboard Gräsklipparmannen Trailer för Gräsklipparmannen VR på sextiotalet VR-vågen på nittiotalet Demogruppen Cascada VGA TCC 93 AutoCAD Windows 3.1 Sound blaster 16 Windows NT OS/2 Sun Solaris Visual C++ Pentium Mosaic Doom Silicon graphics IRIX Onyx MIPS RISC Polhemus magnetisk tracker DOS4GW Borland turbo C++ Symantec C++ TI TMS34020 TI TMS34082 - massor med VRAM Gouraud shading BSP - binary space partitioning Kaiser electro-optics VIM 1000 - VR-hjälm Stereoskopisk 3D Environment mapping Phong shading Prosolvia Eizo-skärmar Funhouse Z-TV ISDN Cycore - gjorde Final effects och andra program för filmindustrin och byggde egen dator lite senare Cosmonova Amiga 1000 Video om Disneys VR-Aladdin och VR-labb PDF om Disneys Aladdin-VR-åktur 3DFX Första DirectX kom 1995 Shutter glasses Voxlar Nyckelben Sega rally ILM Baywatch Cult 3D IBM:s Cellprocessor Virtuality var företaget och VR-maskinen som stod på Gröna lund Dactyl nightmare var spelet Roberto med vänner gjorde en förbättrad version av Vision pro Hololens och Hololens 2 Varjo XR-3 ARKit Apples WWDC-presentationer från 2023 om Vision pro Elvatums Macbook air Foveated rendering Doom VFR Move-kontrollerna Titlar VR på 90-talet Det var snabbt då Det fanns inga 3d-acceleratorer på den tiden Hade man 8 MB RAM så var det en bra dator Tidiga C++-kompilatorer En tidig GPU Saker som ser bra ut på effektiva sätt Hur ser ett nyckelben ut i tre dimensioner? En plugin för alla webbläsare Fortfarande stor och skarp VR känns kul just nu