98: Miksi kaikki manga näyttää samalta?
Mangakartta - Podcast tekijän mukaan Mangakartta - Torstaisin

Kategoriat:
Keskustelemme kysymyksestä siitä, miksi kaikki manga näyttää samalta. Vai näyttääkö se – ja miksi näin sitten kuulee yleisesti sanottavan? Ajankohtaisina aiheina puhumme siitä, miten Sangatsu Manga aikoo julkaista suomeksi Ichigo Takanon mangan Orange, sekä Dragon Ballin tekijä Akira Toriyaman kuolemasta. Lukujonossa vaihteeksi proosatekstiä: Amal El-Mohtarin ja Max Gladstonen romaani Tällä tavalla hävitään aikasota. --- Kommentoi | Threads | Mastodon | Bluesky | X | Instagram --- (01:01) – KUULUMISET: JAKSO 100 LÄHESTYY (01:46) – KUULUMISET: TABICINE - Jakso 92, jossa Petteri kertoi käyneensä Japanissa - TabiCinen nettisivut - The Good Father -elokuvan traileri (YouTube) - Hiroshi Tamaki - Nodame Cantabile - The Silent Service - Golden Kamuy - Sara Minami - Netflixin uusi Kimin ni todoke (13:16) – MIKSI KAIKKI MANGA NÄYTTÄÄ SAMALTA: ESITTELY (14:37) – MIKSI KAIKKI MANGA NÄYTTÄÄ SAMALTA: MANGAN MÄÄRITELMÄ - Dramacon ja Sword Princess Amaltea eivät ole mangaa, vaikka jäljittelevätkin mangatyyliä - Mainittuja rajatapauksia: - Felipe Smithin manga Peepo Choo - Minami Sakain manga I Bombed a Pull So Bad it Yeeted Me into an Otome Game, so I'm Gonna Clear My Best Boy's Route! - Shotaro Ishinomorin manga(?) The Legend of Zelda: A Link to the Past - Thermae Romae - Prophecy - Beyond the Clouds - Tsugumi Project - Radiant (ranskalainen mangatyylinen sarjakuva, josta tehtiin animesovitus) - Indie-puolelta kohoaa nykyisin paljon suosikkeja myös kaupalliselle puolelle: - The Girl That Can’t Get a Girlfriend - One-Punch Man, josta puhuimme jaksossa 32 - Mob Psycho 100 - My Lesbian Experience with Loneliness, josta puhuimme jaksossa 28 - Nykyisin länsimaiset mangan parissa kasvaneet sarjakuvataiteilijat tekevät sarjakuvaa, josta näkyy mangavaikutteita mutta joka ei pyri suoraan jäljittelemään mangaa - Alice Oseman - Svetlana Schmakova - Anni K. (30:55) – MIKSI KAIKKI MANGA NÄYTTÄÄ SAMALTA: JAPANI ON SAARI - Skull-face Bookseller Honda-san - Monet merkittävät mangakat on poimittu omakustannetapahtumista kaupalliseen julkaisuun - Ken Akamatsu - CLAMP - Horimiya on kaupallisen sovitus nettimangasta Hori-san and Miyamura-kun - Kaiju Girl Caramelise - “Tyttöjen sarjoja” julkaistaan nykyään yhä enemmän “poikien lehdissä”, koska kaikki haluavat uusia lukijoita - RuriDragon, jota puhuimme jaksossa 70 - Jakso 87, jossa puhuimme siitä, miten entinen päätoimittaja Takenori Ichihara uudisti paikalleen pysähtynyttä Shonen Sunday -lehteä - Patriootti Moriarty ja Kuroshitsuji muistuttavat toisiaan - Harta-lehti, jonka tyyliä Kaoru Mori on määrittänyt paljon, minkä takia myös Bird ihmemaassa muistuttaa visuaalisesti Morin sarjoja, kuten Aron morsiamia - Harta-tyylillä on seuraajia myös muissa lehdissä ilmestyvissä sarjoissa, esimerkiksi Arte - 7 kuolemansyntiä ja Fairy Tail muistuttavat toisiaan - Nobuyuki Fukumoto johtaa omaa tyylisuuntaansa, johon kuuluu esimerkiksi Minami no teioo - Uniikkejakin tyylejä löytyy - Kazuya Minekura - Nagabe - Kamome Shirahama - Inio Asano - Eiichiro Oda - Jun Mochizukista ja Yana Tobososta huomaa välittömästi, että molemmat piirtävät neoshounenia - Kauhutoimintamangaa ei kauheasti englanniksi julkaista - Pumpkin Night - Monkey Peak - Junji Ito - Kazuo Umezu (50:10) – MIKSI KAIKKI MANGA NÄYTTÄÄ SAMALTA: MANGASILMÄT - Jakso 91, jossa puhuimme sarjasta The Girl from the Other Side - Dowman Saymanin piirrosjäljessä näkyy Mike Mignolan vaikutus - Cherry Magicin Kurosawalla (kuva) on pieni hymyjuonne silmien alapuolella tuomassa persoonallisuutta hahmosuunnitteluun - Oshi no kon päähenkilön toisessa silmässä kiiluu pahaenteinen tähti (kuva) - Heijastuksen puute kertoo usein hahmon lakonisesta persoonasta, masentuneisuudesta tai itseyden puutteesta - Silmien näyttämättä jättäminen merkitsee sitä, että hahmon todellinen ilme piilotetaan (Saiyuki) - Hahmoa ei ole esitelty ennen kuin silmät on näytetty (kuva, Death Note) - Koko ajan silmät kiinni piirretyt hahmot ovat usein salaperäisiä ja vaikeasti luettavia - Ajinin Satoo - Kuroshitsujin Lau - …ja jos tällainen hahmo avaakin silmänsä, se on merkittävä kerronnallinen hetki (kuva, Kuroshitsuji) - Pokémonin Brockin kiinniolevat silmät ovat mysteeri, koska niiden kiinnioloon ei tunnu liittyvän mitään kerronnallista merkitystä (01:00:00) – MIKSI KAIKKI MANGA NÄYTTÄÄ SAMALTA: MUITA MANGAN OMINAISPIIRTEITÄ - Mustavalkoisuus - Rasterien ja harmaasävyjen käyttö - Jakso 93, jossa puhuimme rasterifirma IC:n haastattelusta - Reverse Thievesin vuoden 2010 blogipostaus siitä, miten länsimaisessa “mangatyylisessä” sarjakuvassa (“OEL manga”) käytetään harmaasävyjä usein varjostamiseen, toisin kuin mangassa on tapana - Tenken on harvinainen esimerkki mangasta jossa käytetään harmaasävyjä länsimaistyylisesti, joten se pistää silmään ja tuntuu epämangamaiselta – etenkin koska kyse on tasaisista harmaasävyistä eikä rasterista (kuva) - Shoujo Fight on toinen esimerkki, joskaan ei ihan niin äärimmäinen - Negatiivisen tilan käyttö - Inio Asanon tyyli - Kengo Hanazawan tyyli - Maaretin blogipostaus Pandora Heartsin kohtauksesta, joka alkaa sillä, että negatiivinen tila pysäyttää luku-flow’n - Ogeretsu Tanakan negatiivisen tilan käytöstä (kuva, Daisy Jealousy) puhuimme jaksossa 88 - Kuvakerronnan kieli täynnä symboliikkaa (hikipisarat, kiristyvät otsasuonet, chibihahmot, alastomat astraalivartalot, järkytyksestä kadonneet pupillit) - Katseenkuljetus - Mangakerronnalle tyypillinen S-rakenne toistuu BL-manga Unfazed by the Disaster in My Lifessa lähes joka sivulla - Petterin twiitti Vorosta - Petterin twiitti Shigeru Mizukista - Rachel Thornin twiitti mangan T-risteyksistä - Telophasen Livejournal-postaus katseenkuljetuksesta (vaatii nykyään sisäänkirjautumisen) - Fruits Basket vs. Descendants of Darkness - Jakso 80, jossa puhuimme Nana & Kaorusta ja mainitsimme, että tekijän varhaisemmissa sarjoissa hän ei osannut katseenkuljetusta (kuva) - Ruutuasettelut ja sivusommittelut - Japanijulkaisuissa mangassa käytetään tyypillisesti useita fontteja sekaisin, kun taas länsijulkaisuissa rajoitetaan fonttien määrää (paitsi Verticalin vanhoissa julkaisuissa, jotka pyrkivät toistamaan alkuperäisen fonttikakofonian) - Ääniefektit, joista puhuimme jaksossa 66 - Ogiue Maniaxin blogipostaus vuodelta 2010, jossa huomautetaan Reverse Thievesin blogipostauksen innoittamana, että OEL-manga näyttää itse asiassa enemmän animelta kuin mangalta (01:23:01) – MIKSI KAIKKI MANGA NÄYTTÄÄ SAMALTA: ERI GENREJEN OMINAISPIIRTEET - Banana Fish - Akira - Blade of the Immortal - Lone Wolf and Cub - Vagabond (01:28:37) – MIKSI KAIKKI MANGA NÄYTTÄÄ SAMALTA: BL-SARJAT - My New Boss Is Goofy ei ole BL-sarja, mutta käyttää hyväkseen BL-estetiikkaa - Geikomi, jota toisinaan edelleen baraksi kutsutaan - BL-estetiikka eroaa tytöille suunnattujen söpöpoikasarjojen estetiikasta, johon liittyy lennokkaampaa suunnittelua ja värikoodausta (tällaiset sarjat ovat myös usein anime- tai monimediatuoteperheitä enemmän kuin ensisijaisesti mangasarjoja) - Ryman’s Club (sulkapallopojat) - Free! (uimapojat) - Tsurune (jousiammuntapojat) - Re-Main (vesipoolopojat) - Prince of Stride (parkour-pojat) - Backflip!! (voimistelijapojat) - Hypnosis Mic (räppipojat) - Sk8 the Infinity (skeittaajapojat) - IDOLiSH7 (idolipojat) - Cherry Magic! on hyvin samantyyppinen sarja kuin My New Boss Is Goofy, mutta se sen sijaan on oikea BL-manga - Poikkeuksellisen näköistä poikarakkautta: - Tetuzoh Okayada: Man of Tango - Syundei: Go for It, Nakamura!, josta puhuimme jaksossa 2 - Zakk: Canis - Hidebu Takahashi: Yuki & Matsu, josta puhuimme jaksossa 37 - Thanat: Here and There and Us - Tyypillisemmän näköistä poikarakkautta: - Ogeretsu Tanaka - Harada - Psyche Delico - Shoko Hidaka - Kou Yoneda - Tsuta Suzuki - Kei Ichikawa - Maki Marukido - Shikke (01:40:45) – MIKSI KAIKKI MANGA NÄYTTÄÄ SAMALTA: TOIMINTASHOUNENSARJAT - Dragon Ballin tyylijälkeläisiä: - Yu Yu Hakusho - Hunter × Hunter - Yu-Gi-Oh! - Fullmetal Alchemist - Naruto - Fairy Tail - My Hero Academia - Undead Unluck - Rurouni Kenshinin tyylijälkeläisiä: - Bleach - Jujutsu Kaisen - Chainsaw Man - Titaanien sota - Dandadan (01:45:56) – MIKSI KAIKKI MANGA NÄYTTÄÄ SAMALTA: SHOUJOTYYLIT - Colleen’s Manga Recs -kanava on erikoistunut shoujoon (YouTube) - Seirou Opera - Something’s Wrong With Us - Erottuvampaa shoujoa: - Akimi Yoshida - Ai Yazawa - Fumi Yoshinaga - Setona Mizushiro (01:50:35) – MIKSI KAIKKI MANGA NÄYTTÄÄ SAMALTA: YHTEENVETO - Ranskalais-belgialaisen sarjakuvan kolme isoa tyylisuuntaa: - Tintti-henkinen “ligne claire” -tyyli - Uderzo / Franquin -henkinen perunanenätyyli - Blueberry-henkinen realistinen tyyli (01:53:09) – ORANGE SANGATSU MANGALTA - Orange - Anime-lehden uutinen sarjalisenssistä (alkuperäiset julkaisutiedot on kerrottu vähän yksinkertaistaen) - Myös Kageki Shojo!! hyppäsi eri kohdeyleisön lehteen eri kustantajalle - 7 Seeds (01:58:45) – AKIRA TORIYAMAN KUOLEMA - Akira Toriyama - Virallinen ilmoitus Toriyaman kuolemasta Dragon Ballin nettisivuilla - Taustaa: Toriyamalla oli ollut aivokasvain - Helsingin Sanomien muistokirjoitus - Washington Postin muistokirjoitus - Väkijoukko torilla Buenos Airesissa - Vuoden 2009 elokuvan pääosan esittäjä Justin Chatwin pahoitteli elokuvan laatua - Anime-lehden Dragon Ball -aiheinen kääntäjä Antti Valkaman haastattelu - Somessa on jaettu paljon Toriyaman Dr. Slump -komediasarjan alkua edeltävän Shonen Jump -lehden kansikuvaa - …Ja myös tätä fanipiirrosta, joka kuvaa hyvin sitä miten moderni shounenmanga on Dragon Ballille velkaa - Toriyama keksi myös chibihahmot - Toriyaman haastattelu vuodelta 1981 - Jakso 89, jossa puhuimme mangan yhdeksästä vuosikymmenestä, ja jossa Nita huomautti että Dragon Ball popularisoi muistettavat pahikset ja pitkään jatkuvat juonikaaret - Japanilaisten mangakoiden muistokirjoituksia Shonen Jumpin nettisivuilla (japaniksi) - Osamu Tezuka - Viraaliksi mennyt pätkä Japanin viittomakielisistä uutisista, josta kävi ilmi, että Dragon Ballin japanilainen viittoma on kamehameha-energiahyökkäyksen ele - Dragon Ball Kai, animen uudelleenleikattu versio - Dragon Ball Super - Dragon Ball Daima (02:20:07) – KUULIJAKOMMENTTI: KOMMENTOINTIKULTTUURI - Gufin Mastodon-kommentti - Jakso 96, jossa puhuimme Hinako Ashiharan itsemurhasta - Jakso 74, jonka kuulumisissa puhuimme Ruotsin mangakustannustoiminnasta (02:33:29) – KUULIJAKOMMENTTI: KOMI JA KANSIA - Vastasimme Rautaviitosen edellisiin kommentteihin jaksossa 93 - Komi Can’t Communicaten tekijä Tomohito Odan sukunimi (小田) lausutaan samalla tavalla kuin One Piecen tekijä Eiichiro Odan sukunimi (尾田), vaikka ne kirjoitetaankin eri tavoilla. - Titaanien sota - Fairy Tail - Jakso 63, jossa puhuimme Givenistä - When Will Ayumu Make His Move? - Jakso 93, jossa puhuimme mangakansista - Komi Can’t Communicate -sarjan kannet - One Piecen kansi 89 - Astra – avaruuden haaksirikkoiset -sarjan kannet (emme suosita niiden liian tarkkaa tutkiskelua ennen sarjan lukemista) ja jakso 55, jonka spoileriosiossa puhuimme niistä - Bleachin kannet - Naruton kannet - Soul Eaterin kannet (02:47:45) – KUULIJAKOMMENTTI: BIRD IHMEMAASSA - Antti Valkaman kommentti X:ssä - Jakso 90, jossa puhuimme sarjasta Bird ihmemaassa (02:52:40) – LUKUJONOSSA: TÄLLÄ TAVALLA HÄVITÄÄN AIKASOTA - Tällä tavalla hävitään aikasota - Kirjan Wikipedia-artikkeli (joka spoilaa koko juonen, varoitus) - Jakso 85, jossa puhuimme Bigolas Dickolas Wolfwoodin aikaansaamasta somenosteesta kirjalle - Toisen kirjoittajan hämmentynyt mutta onnellinen blogipostaus - Jakso 94, jossa Maaret nosti kyseisen keskustelun yhdeksi vuoden suosikeistaan - Viimeisten aikojen valtiaat (03:10:56) – LOPETUS