Bjussig beautyresa och bondfångande betalväggar
Medierna - Podcast tekijän mukaan Sveriges Radio - Lauantaisin
Lyxhotell, gåvor och stjärnkrog när skönhetsjournalister gick på butiksinvigning i Göteborg. Fällande domar efter hot mot journalister och betalväggar som befaras leda till ökade informationsklyftor. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Pressetiskt sminkhaveri Den här veckan ska vi börja i skönhetens ljuva medievärld. En värld där unga youtube-stjärnor, etablerade skönhetsjournalister och globala sminkföretag tillsammans skålar glatt i champagne.För två veckor sen öppnade butikskedjan Kicks, det de själva beskriver som ett skönhetspalats i centrala Göteborg. En affär – eller som det också heter Flagshipstore – som inte bara innehåller hudvårdsprodukter och kosmetika utan också smink-studios, nagel-barer och hårsalong.Detaljhandeln med kosmetika och skönhetsprodukter slår år efter år rekord. Intresseorganisationen kosmetik och hygienföretagen uppskattar att det 2016 spenderades hela 18 miljarder kronor på dessa produkter i Sverige.Och skönhetsintresset det är sen gammalt även stort bland mediekonsumenter. Länge var det ju mest dom glossiga skönhetsmagasinen som tog plats. Men idag drar även bloggare, youtubers och unga influencers på nätet storpublik.Så hur står det till med journalistiken i den här branschen? Vilket redaktionellt oberoende finns? Granskas företag och produkter utifrån ett kritiskt konsumentperspektiv? En resa vi har granskat tyder snarare på att pressetiken offrats på dom exklusiva bjudresornas frikostiga altare. Reporter: Johan Cedersjö. Fällande domar efter hot mot journalisterJournalisters utsatthet för hot och trakasserier har under våren uppmärksammats mycket. Många journalister har vittnat om att hoten trappats upp och om anmälningar som läggs ner. Men flera fällande domar på kort tid väcker nu hopp om förändring. I veckan dömdes två personer efter att ha hotat journalister på Aftonbladet. Vi träffade Aftonbladets chefredaktör Sofia Olsson Olsén i veckan för att prata om situationen och betydelsen av dom fällande domarna. Reporter: Therese Rosenvinge Krönika: "Plötsligt är det TV:n vi nostalgiskt snyftar över"Var allt verkligen bättre förr? Trots tjock-TV, dumma mobiltelefoner och ohotad makt hos medieproducenterna kan det ibland låta så när dagens medieutmaningar är fokus.Men sentimental medienostalgi – det är inget vår fristående krönikör Jack Werner ger så mycket för. Betalväggar ger nya intäkter – och klyftorIdag väljer allt fler tidningar att låsa in allt mer av sitt digitala material bakom så kallade betalväggar. Att tidningar använder sig av betalväggar är inget nytt i sig, men det som är nytt är att flera tidningsföretag börjat prata om det här som en nu fungerande betalmodell.Enligt en undersökning som Medievärlden gjorde förra året kommer drygt 70 procent av dagspressajter att ha någon form av betalmodell i år.Men medan flera chefredaktörer runt om i landet pratar om det här som en möjlighet och drar ner betalväggar på allt bredare front, oroar sig forskare för demokratiska konsekvenser och journalister för en backlash. Reporter: Hedda Berglund.