Bulletin inifrån – hör de kaotiska mötena, PR-spelet bakom Oprahs kungliga intervju och olagliga barninfluencers i Frankrike
Medierna - Podcast tekijän mukaan Sveriges Radio - Lauantaisin
Fullständigt krig på nyhetssajten Bulletin. Men på vilket sätt har egentligen ägarna försökt styra innehållet? Om det globala PR-spelet kring intervjun med de brittiska kungligheterna Harry och Meghan. Om Frankrikes lag för att förbjuda att influencers uttnyttjar sina barn för viralt genomslag. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Inifrån Bulletins kaosveckor Det har i veckan stormat på en nivå som få tidigare mediestormar ens varit i närheten av. Dag för dag har nya anklagelser och uppgifter kommit fram, och det har närmast varit vidöppna spjäll rakt in i konflikterna på den nya nättidningen Bulletins redaktion. Att tidningen som lanserades i höstas som en ny kvalitetspublikation har haft problem, inte minst när det gäller den utlovade produktionen av nyhetsjournalistik, har inte undgått någon. Avslöjandet om att flera publiceringar var plagiat var när det kom ett tydligt tecken på problemen. Men få har nog kunnat ana vidden av den konfliktnivå som utspelat sig under ytan nästan från start. Både på redaktionen, men också i relation till ägarna. Reporter: Johan Cedersjö Hovintervju och det globala PR-spelet Få av er har nog missat intervjun med Meghan Markle och prins Harry. Superstjärnan Oprah Winfrey hade landat vad som redan nu kallas för årets intervju. Meghan Markle berättade att de brittiska tabloidernas bevakning gick så långt att hon tillslut fick självmordstankar. Hur hon uppmanats att inte söka hjälp då det inte skulle se bra ut. Hon berättade att det inom kungafamiljen funnits bryderier kring hur mörkt parets framtida barn skulle bli. Ja i kungliga sammanhang sprängstoff, helt enkelt. Den här intervjun har blixtbelyst det brittiska hovets relation till tidningarna i Storbritannien och efterspelet det har varit turbulent. Reporter: Erik Petersson Frankrikes nya lag om influencers och deras barn Fenomenet med barn-influencers har blossat upp de senaste åren. Alltså barn som gör framgångsrika karriärer genom att synas framför kameran på exempelvis Youtube. Det här har väckt debatt. Dels när det handlar om just barninfluencers och dels om vuxna influencers som kommersialiserar på sina barn i exempelvis reklamsamarbeten. För vad är egentligen okej att tjäna pengar på i sociala medier? I Frankrike klubbades i höstas en ny lag som fått stor uppmärksamhet. Där ska nämligen barns medverkande på sociala plattformar nu klassas som barnarbete. Reporter: Alexandra Sannemalm