Eget gynnande när SVT krängde barnbok på nyhetsplats, DN nyhetsvärderar sin egen tågcharter och Google vägrar betala medier för länkar
Medierna - Podcast tekijän mukaan Sveriges Radio - Lauantaisin
Boken om "Sommarskuggan" marknadsfördes i Morgonstudion. SVT tjänar själva pengar på boken. Hur mycket kan DN skriva om sina tågresor? Och ny kamp mellan medier och Google om upphovsrätt i länkar. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. • Slemmigt egenintresse fäller skugga över MorgonstudionDen omåttligt populära SVT-figuren "Sommarskuggan" har nu blivit bok. En bok som fick stort utrymme i SVT:s Morgonstudion i veckan. Men det handlar inte bara om att SVT på nyhetsplats marknadsförde en barnbok som handlar om en SVT-figur. Ännu mer slemmigt egenintresse blir det eftersom SVT dessutom tjänar mer pengar ju mer boken säljer.Reporter: Johan Cedersjö • Hur mycket kan DN skriva om sina egna tågresor?Att mediehusen idag letar intäkter vid sidan av publicistiken är inget nytt, men hur mycket är det egentligen rimligt att låta de här sidoevenemangen blöda in i det redaktionella nyhetsflödet? I helgen publicerade DN två hela uppslag om tidningens egen tågutflykt. Reporter: Tonchi Percan • Ny maktkamp att vänta när Google vägrar betala medier för länkarEuropeiska medier, inklusive dom svenska, har ju länge kämpat för möjligheten att kräva ersättning när nätjätten publicerar länkar som innehåller text och bild. Och i våras röstades ju den här rätten – det omstridda upphovsrättsdirektivet – igenom i EU. Men när det här nu ska börja gälla i Frankrike då står det klart att Google sätter hårt mot hårt. Google säger tvärt nej till att betala mediehus och gör istället om länkarnas utseende. En kalldusch för medier och helt tvärtom mot vad branschen hoppats skulle bli utfallet av det nya direktivet. Reporter: Therese Rosenvinge • Massanmälning av influencers reser frågor om reglerHur tydligt är det egentligen idag vad som gäller när influencers gör reklam och kommersiella samarbeten på Instagram? Och hur effektivt är idag det självreglerande systemet när det kommer till att städa upp bland smygreklam på plattformen? Under sommaren har nytt ljus satts på den här frågan, när ovanligt många ärenden som rör influence-marketing prövats hos Reklamombudsmannen. Reporter: Tonchi Percan