Facebooktransparens om dark-ads, avlyssnar digitaljättarna sina användare för riktad reklam, problem med smygreklam hos influencers
Medierna - Podcast tekijän mukaan Sveriges Radio - Lauantaisin
Om de amerikanska digitaljättarna som helt ritar om vår medievärld. Vi återutsänder reportage om otydliga annonser, en ny era för politisk masskommunikation och om påstådd telefonavlyssning. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Facebook, Google, Instagram och Twitter. Du har nog, inte minst i vårt program, hört väldigt mycket om dessa amerikanska storföretag. Med hjälp av nätet är det de som varit ledande i att revolutionera sättet vi kommunicerar på och påverkat medievärldens affärsmodeller världen över. I veckans program har vi satt samman en repris med tre reportage från hösten 2017. Tre reportage som på olika sätt berör möjligheter – eller, om man så vill, problem – med de här företagens framgångssaga. OBS! Inget Medierna lördag 6 januari på grund av gudstjänst. Detta program sänds på vår repristid söndag 19.03 i P1. Du kan även höra det när du vill i appen Sveriges Radio Play. Facebook ökar transparens om annonser, hur gör svenska mediehus? (sändes första gången 14 oktober) Efter det amerikanska valet 2016, drog en stor debatt om påverkanskampanjer i sociala medier igång. Anklagelsen om rysk inblandning i presidentvalet var en del av debatten, men den berörde också frågan om vilka metoder de amerikanska politikerna använde för att påverka väljarna. Det som kom att diskuteras var till stor del så kallade dark ads, mörka annonser. Kirurgiskt riktade kampanjer mot specifika grupper av väljare från ibland okända avsändare. I höstas presenterade Facebook en rad åtgärder för att öka transparensen. Men vad betyder de i praktiken och hur ser problematiken ut i Sverige? Reporter: Erik Petersson. Avlyssnar Facebook sina användare för att rikta reklam? (sändes första gången 2 december)Under hösten var Facebook flera gånger tvungna att gå ut och förneka att de spionerar på sina användare. Dessa rykten startades ofta med en situation du nog känner igen dig i: Du berättar för en vän om en produkt, strax därefter får du riktad reklam i ditt flöde om just den prylen. Flera gånger har Facebook varit tvungna att gå i svaromål mot anklagelser om att företaget med hjälp av mobilens mikrofon faktiskt skulle lyssna på sina användare. Att de, som närmast en underrättelsetjänst, avlyssnar oss för att kunna rikta reklamen precis rätt. Men behöver de ens lyssna? Eller går det att förklara berättelserna om osannolikt välriktade annonser med den kunskap vi faktiskt redan har om hur mycket företaget vet om sina användare? Reporter: Erik Petersson. Förändringens vindar blåser om smygreklam i sociala medier (sändes första gången 18 november)Dolda sponsorer och smygreklam har varit ett utbrett problem bland svenska så kallade influencers. Vi har många gånger berättat om fall där stora sociala medieprofiler – bloggare, instagrammare och youtubestjärnor – gjort reklam för olika produkter utan att tala om för sina följare att det är betalt innehåll. Men i höstas ökade trycket på branschen att skärpa till sig. Rättegången mot bloggaren Kissie, i ett fall som Konsumentombudsmannen hoppas ska bli vägledande, startade i domstol. Regeringen tillsatte under hösten en utredning för att se över om nuvarande lagstiftning räcker. Så vad kommer att hända framöver? Vad tänker influencers själva om att det nu tas krafttag för att komma tillrätta med smygreklamen? Vi frågar den youtuber som brukar sägas vara störst, Therese Lindgren. Reporter: Jonna Westin.