Häktad Göran Lambertz vill gå ut med sitt namn, många egna hästar i racet när Aftonbladet tipsar om trav, tidskriftsbranschen ömsar skinn
Medierna - Podcast tekijän mukaan Sveriges Radio - Lauantaisin
Olika beslut när toppjurist häktad för våldtäkt vädjade till medier om att publicera hans namn. Kvällstidningarnas travtips. Vi bestiger berg för att få reda på framgångsreceptet för tidskrifter. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Häktade toppjuristen som ville träda framNär Göran Lambertz, före detta Justitiekansler, justitieråd och flitig och publik debattör, lät meddela att han ville att medier skulle gå ut med att det är han som just nu sitter häktad misstänkt för våldtäkt, fick hans önskan till sveriges publicister brett genomslag. Aftonbladet, Expressen, SVT, Dagens Nyheter, TV4 och Uppsala Nya Tidning är några av de titlar som i veckan tagit beslutet att publicera hans namn, trots att han ännu inte är åtalad för något brott. Ekot på Sveriges Radio och Svenska Dagbladet hör till de som valt en annan väg och inte gått ut med hans namn. På grund av Göran Lambertz bakgrund och CV får den här rättsprocessen ses som något alldeles unikt och när det gäller valet att namnpublicera finns det många aspekter att väga in. Så hur tänkte och tänker egentligen de ansvariga utgivarna? Reporter: Johan Cedersjö.Aftonbladet med egen häst i travtipsKvällstidningarnas travbevakning drar stor publik och det är en lite speciell genre. För med trav handlar det dels om sporten, men också om tippande. Just nu är det andelsspel som gäller. Alltså att flera personer går ihop tillsammans och tippar på vilka hästar som ska vinna i loppen. Här har kvällstidningarna idag inte bara rollen som bevakare, utan även som stor aktör. För vecka efter vecka erbjuder tidningarnas profiler andelsspel som läsare kan köpa in sig i. Men hur rimligt är det egentligen att redaktioner själva konstruerar spel, marknadsför spel och dessutom bevakar eventuella vinster på spel? Reporter: Erik Petersson. Vinnare och förlorare när tidskriftsbranschen summerar 2020Under många år har dagstidningsbranschen kämpat med vikande pappersupplagor och annonsintäkter. Men där verkar branschen nu funnit en väg framåt genom digitala prenumeranter. Men medievärlden består även av tidskrifter och många har menat att det är de som nu står på tur inför ett liknande stålbad. Coronåret 2020 var ett tufft år för tidskrifterna, det visar nya siffror från den årliga Orvesto-undersökningen som presenterades i veckan. Men det finns även titlar som gått mot strömmen och faktiskt ökat sin räckvidd. Reporter: Alexandra Sannemalm.