Justitiekanslern i statlig offensiv mot medier, kulturminister Amanda Lind om mediepolitiken, events växer som inkomstkälla för mediehusen
Medierna - Podcast tekijän mukaan Sveriges Radio - Lauantaisin
Justitiekanslern i sällsynt offensiv mot 16 tidningar som publicerade felaktig porranklagelse mot busschaufför. Nya kulturministern Amanda Lind om mediepolitiken. Event växer som inkomst för mediehus.
Justitiekanslern på sällsynt offensiv med ny lagstiftning I veckan har det blivit debatt om att Justitiekanslern inlett förundersökning om förtal mot 16 svenska tidningar.
Den svenska presstraditionen bygger i stor utsträckning på självsanering, med det egna pressetiska systemet för klander och kritik av publiceringar som går över gränsen.
Att Justitiekanslern nu ger sig in och inleder förundersökning mot utgivare är väldigt ovanligt. Att det dessutom kan komma att bli 16 olika förtalsmål har i veckan väckt reaktioner.
Men det här är också historien om hur en liten, till synes lagteknisk detalj, i veckan fått den oanade konsekvensen att staten ingripit mot journalistik och fått artiklar avpublicerade utan att behöva gå via domstol. Reporter: Erik Petersson. Vad vill Amanda Lind (MP) med mediepoltiken? Mediebranschen i kris. Så har det ofta låtit under en tid här i Medierna. Digitalisering har slagit undan benen på affärsmodeller, flyttat annonsering till amerikanska nätjättar och berövat traditionella medier monopol på att sätta nyhetsagendan.
För vissa mediechefer finns det idag visserligen ljusglimtar. Nya digitala affärsmodeller som verkar bära frukt och en allt strängare politisk kritik mot de amerikanska konkurrenternas affärsmodeller.
Men bilden, generellt, den är fortfarande mörk. I Sverige finns, just i detta nu, stora frågetecken kring bland annat hela lokaltidningsjätten Mittmedia.
I måndags blev miljöpartisten Amanda Lind, ny kulturminister i Sverige. Som sådan ansvarar hon även för mediepolitiken.
Vad har hon för visioner för framtidens medielandskap? Hur ser hon på public service, mediestödet och politikens möjligheter i en allt mer globaliserad värld?
Reporter: Johan Cedersjö. Event allt viktigare för mediehusens ekonomi Att hitta intäkter i en digital tid är som bekant mediebranschens stora framtidsfråga.
Kanske ligger en del av lösningen i att ta steget utanför medieboxen? För vid sidan om prenumerationer, annonser och sponsrade artiklar har också fler och fler i branschen nu börjat satsa på olika slags events som ytterligare en födkrok.
Det kan handla om temaresor eller konferenser och föreläsningar.
Men hur mycket finns det egentligen att hämta här? Kan sidoverksamheterna på allvar bidra till att säkra journalistikens framtid? Reporter: Erik Windolf.