Medial visklek bakom advokats så kallade Säpo-utspel, medier PR-kampanjar inför VM, fejd om reklamavbrott i TV4 och politikerägd närradio
Medierna - Podcast tekijän mukaan Sveriges Radio - Lauantaisin
Visklek när Expressen skrev att Thomas Olsson anklagar Säpo för religionskrig. Medieägande politiker på Västgötaslätten. Medie-PR inför sommarens VM. Strid om var i långfilmen TV4 placerar reklamen. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Medial visklek när “advokatutspel” blev ministerfrågaEn reporter överhör ett bakgrundssamtal, tar en uppgift ur kontext och publicerar en krönika i vilken uppgiften kallas för en anklagelse mot Säpo. En annan reporter tar den påstådda anklagelsen till en minister och en tredje reporter skriver en krönika där uppgiften från det överhörda samtalet nu sägs komma ifrån en regelrätt intervju. Så skulle vi kunna sammanfatta den mediala visklek som förra veckan ledde fram till rubriker om att advokaten Thomas Olsson skulle ha anklagat Säpo och Solna Tingsrätt för att ha startat ett religionskrig. En sak är säker, hela den här historien hade kunnat undvikas om någon av alla reportrar faktiskt hade lyft luren och kollat med huvudpersonen själv om vad som faktiskt stämmer. Reporter: Johan Cedersjö. Lättköpta medier PR-maskiner i VM-uppladdning"Snart börjar VM i fotboll. VM i PR har redan börjat"Så skrev Sportbladet i veckan, i en artikel om att det aldrig tidigare funnits så mycket PR och marknadsföring runt damlandslaget som inför den här sommarens stora mästerskap. Men någonstans i uppladdning tycks den journalistiska integriteten blivit bortdribblad. För många är medierna som till synes synes glatt och obekymrat hakat på just PR-kampanjerna. Inte minst gäller det Sportbladet själva, som i veckan plockat upp PR-material från såväl Svenska Spel som Coca Cola. Reporter: Therese Rosenvinge.Strid om reklamavbrotten när TV4 fälls av GranskningsnämndenNu till något som gjort de flesta frustrerade både en och två gånger – reklamavbrott. För när du med tilltugg och glatt soffhumör dragits in i starten av en guldrulle är det för de flesta av oss totalt miserabelt när filmens spänningsmomentet bryts för reklam. Nyligen fälldes TV4 för hur de placerat sin reklam i en film. För just när reklam får läggas i en film är faktiskt reglerat i lag. Reporter: Alexander Dominici. Politikerägd radio på VästgötaslättenAtt politiker äger egna mediekanaler hör numera till ovanligheterna i Sverige. Den svenska partipressen har i stora delar köpts upp av kommersiella storbolag. På samma sätt ser det ut bland de kommersiella etermedierna. Men i den lilla orten Essunga är det annorlunda. För där äger kommunens starke man, kommunalrådet Daniel Andersson, den lokala närradiostationen, Radio Treby. Är det här, trots dess lilla skala, verkligen oproblematiskt? Reporter: Eskil Lundgren.