TV kriget hårdnar, PR-stunts i Thailand och "Helin-effekten"
Medierna - Podcast tekijän mukaan Sveriges Radio - Lauantaisin
TV-kriget hårdnar. SVT tappar medan TV4 tar allt större andel av tittartiden. PR-stunts och miniubåtar i Thailand. Sommarserie om journalistiken som spelat en avgörande roll i valrörelser. Om "Helin-effekten" och Aftonbladets annonseringsbråk med Sverigedemokraterna 2010. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. • TV-kriget hårdnar Trots att tv-tittandet minskar så har TV4 aldrig haft så bra halvår som den här vintern och våren. TV-cheferna pratar om historisk bra siffror. Vad innebär då att det går historisk bra för TV4? Är det ett tronskifte vi ser hända? • PR-stunts och miniubåtar När nästan alla pojkar som suttit fast i grottan i Thailand var ute dök Tesla-grundaren och kändisentreprenören Elon Musk upp med en miniubåt för att hjälpa till i räddningsarbetet. I efterspelet har han fått kritik för att försöka plocka PR-poäng med en ubåt som aldrig behövdes. Den här typen av PR-stunts är inte ovanliga, men när fungerar de och när riskerar de att slå tillbaka? • Sommarserie: Om "Helin-effekten" Sverigedemokraternas stora mediala genombrottet kom 2009 ett år innan valet och då handlade det om annonsbojkott och en omsusad debattartikel publicerad i Aftonbladet, samma tidning som bojkottade SD:s annonsering. Det hela resulterade i ett påtagligt väljaruppsving och en i efterhand omtalad “Helin-effekt”.