UG utreder eget program om apatiska barn, sexleksak hyllas av SVT, bojkott av fossila annonser och Sydsvenskan repriserar syskonhumbug

Medierna - Podcast tekijän mukaan Sveriges Radio - Lauantaisin

Uppdrag granskning utreder eget program om apatiska barn. Dolda intressen bakom SVT:s hyllade onani-dokumentär. Dagens ETC skrotar fossila annonser. Sydsvenskan repriserar syskonhumbug. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Uppdrag granskning utreder eget program om apatiska barn  Efter Filters reportage där två personer vittnade om hur de tvingats att agera apatiska som barn, har debatten fortsatt om vilken bild medier gav av fenomenet på 00-talet. En fråga som ställts i veckan är var Uppdrag Granskning, som 2006 sände programmet "Spelet om de apatiska barnen", står idag? Vi kan nu berätta att Uppdrag granskning bestämt sig för att anlita en oberoende person för att göra en heltäckande analys av vilka beslut som togs runt programmet och om det finns lärdomar att dra. Reporter: Therese Rosenvinge.Kommersiella intressen lurar i SVT:s onanidokumentärOm du idag googlar på ordet orgasmgarantin så har en sexshop köpt den översta träffen. Väl inne på deras sajt deklarerar de stolt: “vi har alla lufttrycksvibratorer från SVT-dokumentären orgasmgarantin”. I SVT Edit:s dokumentär Orgasmgarantin får ett tiotal kvinnor hylla, prisa och lovorda sexleksaken lufttrycksvibrator. Den har, får vi som tittare lära oss, revolutionerat deras liv och i många fall gjort en manligt partner helt obsolet. Men vilka kommersiella intressen finns hos de medverkande i dokumentären? Reporter: Tonchi Percan. Fler tidningar annonsbojkottar hela branscherTrots totalt sett ökade annonsinvesteringar kom i veckan ännu ett dråpslag för den svenska dagspressen. Det här när nya siffror för september visade att papperstidningarnas annonsintäkter fortsätter sitt totala ras. Jämför vi, som exempel, september 2018 med september 2019 så närmast halverade kvällstidningarna sina annonsintäkter i print. Samtidigt som det här sker bubblar en annan fråga kring tidningarnas annonser. Nämligen hur rimligt det är att låta branscher som står för stora utsläpp eller lockande betting-romantik att återkommande få tapetsera tidningarna med sina annonser. Reporter: Johan Cedersjö.Sydsvenskan repriserar storebrors syskonhumbugVem du är i syskonskaran påverkar ditt liv i stor utsträckning. Alltifrån vilken partner du funkar ihop med, din yrkesbana, hur du lyckas med karriären och även var du står politiskt. De här långtgående slutsatserna sattes i veckan på pränt hos Sydsvenskan. Något som i sin tur fick humbug-varningsklockorna att gå igång på vår redaktion. För vad Sydsvenskan inte gjorde i artikeln var att sätta påståendena som gjordes i relation till vad forskning på området faktiskt säger och inte. Forskning som vi på Medierna gick igenom noggrant 2016 i samband med att Sydsvenskans storebror Dagens Nyheter publicerade en artikel med närmast identiskt innehåll. Reporter: Therese Rosenvinge.

Visit the podcast's native language site