Afroamerikaner och konstmusik: "Inte en enda svart musiker i New York-filharmonikerna"
Musikmagasinet - Podcast tekijän mukaan Sveriges Radio
Kategoriat:
I det sjunde programmet av tio medverkar altviolinisten Richard Brice, operatonsättaren och pianisten Anthony Davis och ljudkonstnären Yvette Jackson.
Richard Brice spelar altfiol med Munich Chamber Orchestra och spelar i många andra orkestrar i Europa och i Nord- och Sydamerika. Han frilansar i New York och spelar bland annat i Phantom of the Opera på Broadway där Peter Jöback spelar huvudrollen.
Varthän i världen än Richard Brice beger sig så är han den ende afroamerikanen i orkestrarna.
– När jag var barn fanns det en enda svart musiker i New York-filharmonikerna. Idag, 50 år senare finns det inte en enda. Svarta människor finns aldrig i publiken vid traditionella klassiska konserter, varken i Europa eller i USA, berättar Richard Brice.
Pianisten Anthony Davis komponerade 1993 musiken till Tony Kushters Broadway-uppsättning av Angels in America. Han har tonsatt sex operor, bland andra Malcolm X om den radikale muslimen och medborgarrättskämpen.
– Malcolm X är ett klassiskt exempel på en tragisk hjälte. Han uthärdar många påfrestningar men blir till slut lönnmördad av sina egna, av afroamerikaner. Wagner är min förebild och Malcolm X är min Siegfried-gestalt, berättar Anthony Davis.
– Koralerna i operan är inspirerade av John Coltrane, rytmerna av Count Basie och Duke Ellington och sångstämmorna av Billie Holiday.
Ljudkonstnären Yvette Jackson ville spela trumpet, men hennes mamma tyckte inte att det var passande för unga flickor att spela det instrumentet!
– Mormor köpte en trumpet till mig ändå. Wynton Marsalis blev min förebild, han spelade både jazz och klassiskt, säger Yvette Jackson, som har skrivit musik om Middle Passage, de vidriga slavresorna mellan Afrika och Amerika.
– Med inspiration från John Cage och svenske Åke Hodell skapade jag radiooperan Invisible People om afroamerikanska pastorers och professorers ”hate speech” mot president Barak Obama för att han stöder homosexuella äktenskap. Dessa fördomsfulla afroamerikanska ledare tror sig representera en hel ras, utan att över huvud taget ta hänsyn till genus eller sexuell tillhörighet, säger Yvette Jackson.
Manus, regi och produktion: Birgitta Tollan