Så dyrt är ett tacktal på Oscarsgalan

P1 Kultur - Podcast tekijän mukaan Sveriges Radio

På söndag är det Oscarsgala i Los Angeles. Men det räcker inte med att en film är bra för att den ska vinna en gyllene statyett. Kampanjerna bakom kostar miljontals dollar. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. "Bjuder du inte på bra mat och sprit, så kommer ingen och ser din film", säger den rutinerade prisstrategen och konsulten Sara Vahabi när P1 Kultur träffar henne i Los Angeles. "Och kommer inte jurymedlemmarna och ser filmen är du körd. Eyeballs on the movie, är det som gäller", säger hon. 20 miljoner dollar brukade det kosta att göra en kampanj för bästa film. Nu har strömningstjänsterna, med ännu tjockare plånböcker, ritat om kartan. Så bakom glädjetårarna när tacktalet väl kan hållas, ligger ett enormt jobb och mycket pengar. Du träffar också filmfotografen Linus Sandgren och hör historien om tacktalet han höll efter att mottagit en Oscar för fotot till filmen "La La Land".Följ med Roger Wilson och Lisa Bergström till Los Angeles för att syna jakten på en Oscar i sömmarna. Det börjar på The Academy Museum och den speciella avdelning som finns där för just tacktalen.VILKA CHANSER HAR RUBEN ÖSTLUND ATT VINNA OSCAR?Vilka chanser har förresten Ruben Östlund att få Oscars för "Triangle of Sadness"? Tre nomineringar har filmen. USA-korrespondent Roger Wilson håller upp ett finger i luften - direkt från i Los Angeles.SHAZAM! DAVID F SANDBERG OCH DJIMON HOUNSOU I STUDION!David F Sandberg är från Jönköping och har på tio år gått från att göra korta skräckfilmer till att regissera stora Hollywoodproduktioner. Nu är han i Sverige för att marknadsföra superhjältekomedin "Shazam! Fury of the gods". Tillsammans med skådespelaren Djimon Hounsou, en väletablerad slitvarg i Hollywood som varit nominerat till Oscars två gånger och som spelar trollkarl i nya Shazamfilmen, besöker han P1 Kulturs studio för att prata om vilken roll superhjältarna spelar för oss idag.GUDFADERN ÄR KUNGEN AV MAFFIAFILMERMarlon Brando tackade nej till sin Oscar för rollen som Don Corleone i Francis Ford Coppolas "Gudfadern". Gangsterhistorier hade aldrig filmats så påkostat och med sådan ambition som i filmbolaget Paramounts "Gudfadern". Satsningen gick hem. Det blev en av sjuttiotalets största succéer och den är lika beundrad än idag. I veckans Klassiker ser filmkritikern Mårten Blomkvist tillbaka på en maffiafilm som influerat alla som kommit efter.Programledare: Lisa BergströmProducent: Anna Tullberg

Visit the podcast's native language site