Gränskontroll del 1 - Jesus och kvinnorna
Predikningar Ryttargårdskyrkan - Podcast tekijän mukaan Ryttargårdskyrkan - Sunnuntaisin
Kategoriat:
Fredrik LignellGränskontrollhttps://www.ryttargardskyrkan.se/app/undervisning/granskontroll-del-1-jesus-och-kvinnorna-arb9fDet är ondskan som skövlar människans gränser, medan Gud är den som murar upp dem igen. Han önskar hjälpa oss både med vår egna och andras integritet. I skuggan av alla berättelser om sexualisering, objektifiering och maktspråk vill vi i serien GRÄNSKONTROLL fundera över hur Jesus möter människor och hur han hjälper oss leva tillsammans utan att skövla varandras gudagivna gränser.Jesus lever i ett patriarkalt samhälle. Det är också en skamkultur med starka hedersinslag. På den här tiden fanns det alla möjliga idéer om kvinnans roll i samhället och i mellanmänskliga relationer. Det pågick en diskussion i vissa rabbinska kretsar (bland de judiska religiösa lärarna) om huruvida kvinnor hade en själ eller inte. Är de fullvärdiga människor, eller är de en slags lägre stående varelser som därmed kan behandlas mindre respektfullt, och som i så fall inte heller kan frälsas? Låt oss ha med det i bakhuvudet när vi läser om hur han möter några kvinnor.=== Samariska kvinnan — Joh 4 ===På brunnskanten i Samaria möter han en utsatt, utstött kvinna som är där när hon garanterat inte ska möta någon annan.Vem är den här kvinnan, och vad bär hon på? Hon är del i ett folk som är föraktade. Hon hör genom sina relationer med män till de föraktade bland de föraktade. Hon står lägst.Hon går sannolikt till brunnen då alla andra är frånvarande på grund av sin skam och skuld. Hon är i så stort behov av att vara sedd och få tillhöra, men går till brunnen då hon garanterat inte möter någon annan.Jesus är inte ett hot mot henne. I ljuset av #metoo är det värt att notera att Jesus, singelman på ca 30 år, inte objektifierar henne eller gör henne obekväm som kvinna. Tvärtom verkar hans sätt göra henne avspänd. Hon talar med Jesus utan fruktan. Han förminskar henne inte, han sexualiserar henne inte, han objektifierar henne inte, utan för ett samtal med henne som är fullt av respekt. Han ser henne och han bekräftar hennes värde som människa.Vad gör Jesus här? Han korsar gränsen till Samaria (han är en gränskorsare), men i relation till den utsatta kvinnan murar han upp de gränser andra forcerat och skövlat.v. 29Många människor i byn hade sannolikt sagt henne allt hon gjort, men med helt annat resultat. Här sker något av upprättelse i kvinnans liv, och blir hon verktyget för att hela byn får upp ögonen för Jesus. Om någon doktorerar i kyrkohistoria i den byn är hon deras Ansgar. Deras Paulus. Deras Sebastian Stakset.=== Äktenskapsbryterskan — Joh 8 ===Man släpar fram en kvinna till Jesus för att sätta honom på prov. Noll respekt eller omsorg om kvinnan. Hon är bara en bricka i spelet för de religiösa ledarna. Hänsynslöst slänger de kvinnan framför Jesu fötter. De är sugna på att stena henne.Jesus böjer sig sakta ner och ritar i sanden med sitt finger. ”De som avfaller från mig liknar en skrift i sanden”, säger Jeremia. Deras brist på barmhärtighet, deras oförmåga att se en människa skapad till Guds avbild, deras objektifiering, dömande och gudlöshet avslöjar dem. Det är ett avfall.Sedan vänder sig Jesus till kvinnan och talar med henne. ”Vart tog de vägen? Var det ingen som dömde dig?” Sedan förlöser han allt. Inte heller jag (som hade kunnat kasta sten, eftersom jag är utan synd, men väljer att avstå, då mitt uppdrag inte är att döma världen utan att rädda världen) dömer dig. Gå och synda inte mer.Kanske det sker i en ton vi lätt missar. Jag är inte säker på att det är ett pekfinger som riktas mot henne, likt en sträng magister. Det Jesus säger är: Du är värd mer än detta. Förnedra dig inte mer. Säg nej. Stäng syndens härjningar i ditt liv. Jag dömer dig inte. Låt den insikten mura upp dina raserade gränser igen.=== Maria vid Jesu fötter — Luk 10 ===Syst...