Palmsöndagen - Vägen till korset

Predikningar Ryttargårdskyrkan - Podcast tekijän mukaan Ryttargårdskyrkan - Sunnuntaisin

Fredrik LignellPalmsöndagenhttps://www.ryttargardskyrkan.se/app/undervisning/palmsondagen-vagen-till-korset-ar9efJoh 12:12-19Idag inleds stilla veckan. Rubriken för den här söndagen, om man tittar i kyrkoårets texter, är ”vägen till korset”. När anträder Jesus vägen mot korset? På skärtorsdag? På Via Dolorosa? I konfrontationen med månglarna i templet, som sker senare den här veckan? Eller ännu tidigare? Kanske när han blir döpt? Paulus säger att Jesus avstod jämlikheten med Gud och blev en tjänare. I samma ögonblick som Gud blir människa anträder Han alltså vägen mot korset. Stilla veckan är därför inte en parentes i Jesu liv, utan en logisk konsekvens av vem Han är. Hans livsväg är utstakad, och den vägen symboliseras bäst av ett romerskt kors. Pontius Pilatus bodde vanligen i ett palats i Ceasarea, vid kusten. Men vid judarnas påskhögtid förväntades han vara på plats i Jerusalem. Hans intåg i Jerusalem var pampigt. Han satt på en stridshäst, följd av romerska soldater på hästar i en stor militärparad. Allt gick ut på att gjuta skräck i omgivningen och påminna om vem som regerade och bestämde. Pontius Pilatus kom ridande på sin häst från havskusten i väster, in genom en av de västra portarna. När Jesus närmar sig Jerusalem från Oljeberget ropar folkmassan att han är en kung. Han sitter på ett åsneföl, och på denna ödmjukhetens symbol rider han in från öster, genom den östra porten. Själva kulmen i Joh 12 är v 31-32. Nu träder Jesus in i den sista veckan. Allt förtätas, världshistoriens stora klimax inleds på allvar. Jesu stilla vecka inleds idag med ritten in i Jerusalem och går så småningom via nattvardsmåltiden i övre salen till domen och vandringen mot Golgata. Där ska konungen slutligen upphöjas, men inte på en tron, utan på ett kors. Notera hur Gud räddar världen. Han gör det inte genom den västra porten. Han gör det inte genom maktdemonstrationer och härskartekniker. Inget tvång, ingen fruktan, inga hot. Målet och vägen är alltid djupt besläktade med varandra. Korset är målet, men korset är också vägen. Det är därför den vapenlöse Konungen sitter på ett lånat åsneföl och inte på en stridshäst."När Gud spänner sina allsmäktiga muskler ser det inte ut som Rambo och Terminator, utan som Golgata." (Greg Boyd)Johannes citerar profeten Sakarja, men väldigt kort. Alla som läste detta och hade koll på sammanhanget hörde resten spelas upp i huvudet. Sak 9:9-10Vi lever i en av de oroligaste perioderna i Europa i modern tid. Pandemin avlöstes av ett invasionskrig, något vi inte varit med om sedan Hitler satte skräck i världen. I tider av kaos, oro och brist på kontroll tar vi till alla medel för att återfå just kontrollen. Vi ropar på militärallianser och hårdare tag, och rädslan föder otålighet. Men det finns djupast endast två sätt att bringa ordning i kaoset, genom våld eller genom bön. Låt oss följa fridens konung på åsnan. Vem av dessa ska du sätta ditt hopp till? Vi behöver få våra ögon smorda så vi kan se genom korsets lins. När vi önskar se en förvandlad värld kan det inte ske med Pontius Pilatus hästar och militärparader, utan Gud kommer i Kristus alltid till världen som en tjänare. Tålmodigt, ödmjukt, långsamt och fredligt. Våldet, däremot, bor i otåligheten. Vem vill du likna? Jag skulle vilja inbjuda dig att följa med Jesus in i stilla veckan. Försök göra det med nyfikenhet, med vaken blick. Läs texterna om vad som sker efter intåget. Vad är det i berättelsen om Jesus i Jerusalem som väcker din nyfikenhet? Uppfattar du en inbjudan att följa efter? Vad väcker din tillbedjan? Och vad skulle hända om du lät ditt liv kodas av mannen på åsnan istället för mannen på hästen?

Visit the podcast's native language site