Sakarja bok del 3 - Kungen och kronan

Predikningar Ryttargårdskyrkan - Podcast tekijän mukaan Ryttargårdskyrkan - Sunnuntaisin

Fredrik LignellSakarja bokhttps://www.ryttargardskyrkan.se/app/undervisning/sakarja-bok-del-3-kungen-och-kronan-ar9hhTidigare söndagar: Folket lyssnade inte på varningarna, och på grund av olydnaden och avgudarna tog Gud till sist sitt beskydd från folket och invasionen och exilen var ett faktum.Nu är exilen är över och folket har återvänt till Israel och Jerusalem. Babylon, som erövrade Juda en gång, har nu i sin tur erövrats av Persien. Kung Kyros har tillåtit 50.000 judar att återvända till Jerusalem för att bygga upp templet.Sak 3:1-10Profeten ger ett budskap som har med hans samtid att göra. Smutsen, folkets historia som präglats av synd och gudlöshet ska tvättas bort. Om de går med Gud i trohet ska de få bli änglarnas medhjälpare. Vilket budskap om rening och en ny chans!Sedan är det som att bilden förändras. Texten handlar plötsligt inte längre om Josua och hans tempelbygge, utan om en annan gestalt. En telning — rotskott, planta.På många ställen i profettexterna talas det på olika sätt om denne telning, detta rotskott.Jes 11:1-5Notera: Stammen på Israel ska huggas av. Det förutspås en katastrof, som ju också inträffat i vår berättelse. Beskyddet har vikit. Men ur stubben växer en telning, ett rotskott.I Lukasevangeliet, när två förvirrade lärjungar möter den uppståndne Jesus på vägen till Emmaus, då vet de inte att det är Han. Han frågar vad de talar om, och de berättar om förvirringen då några just påstått att graven är tom.Luk 24:24-27Det står om Honom överallt i skrifterna. När Paulus, som är jude och som studerat hos de vassaste rabbinerna, mött Jesus och blivit kristen, då läser han GT på ett nytt sätt. Han läser liksom baklänges. Plötsligt upptäcker han pusselbitar lite överallt som har med den lidande, döende och uppståndne Jesus att göra.Sak 6:9-15Det smids en krona av silver och guld. Denna krona sätts på huvudet på översteprästen Josua. Jeshua betyder Herren räddar - samma ord som för Jesus på hebreiska.Denna krona ska sedan stanna templet och förvaras där i väntan på en framtida kung. Kronan bars aldrig permanent i Gammaltestamentlig tid, utan hängde oanvänd, då den var avsedd för Israels Messias.Vem är det som kan ha den kronan på sig? Vem är den avsedd för?Ungefär 600 år efter Sakarjas syner får en annan profet, lärjungen Johannes en syn som har med tidens avslutning att göra.Upp 5:1-5Vad är det för bokrulle? Den är bilden av Guds plan, vad som ska hända med Guds rike, hur Gud ska rädda världen, upprätta skapelsen, komma med rättvisa och frid. I rullen finns hela meningen med historien – både den stora och vår personliga historia. Inte bara kunskap om framtiden, utan förmåga och makt att skapa framtiden samt påverka och knyta samman historien.Ängeln frågar: vem är värdig att öppna upp Guds räddningsplan och dessutom förverkliga den i historien? Johannes gråter. Ingen!Men plötsligt finns det hopp. Vem är det som inlett historien, som brutit in i den för att försona allt med sig själv, och som nu träder fram för att knyta samman allt? Det är skottet från Davids rot!Kungakronan som hängde i templet i hundratals år, som ingen kunde bära, den var avsedd för Jesus Kristus. Han är den som förbinder världen. Han är den som förlåter synden. Han är den rättmätige kungen och härskaren i historien.Det är som att den där kronan hänger mitt i tiden, och frågan till dig är: Ska du säga: Jesus, jag inser att historien handlar om dig. Du är redan kung över tillvaron och tiden, bli nu kung också över mig.=== För samtal ===Vad gör det med er Jesusbild att hela bibeln, både GT och NT, så tydligt handlar om Honom?Vad vaknar i dig när du hör att Jesus är den rättmätige kungen och härskaren i historien?H...

Visit the podcast's native language site