Söka del 1 - Söka Guds ansikte

Predikningar Ryttargårdskyrkan - Podcast tekijän mukaan Ryttargårdskyrkan - Sunnuntaisin

Fredrik LignellSökahttps://www.ryttargardskyrkan.se/app/undervisning/soka-del-1-soka-guds-ansikte-ar882Ps 42:2-3Författarna hade med säkerhet hört hjortdjuren flämta efter vatten, sett dem vädra vatten på långa distanser, och de kände igen sig själva i deras trängtan. Vattenfrågan var en livsfråga för hjorten. Guds- gemenskapen var en ödesfråga för psalmisten.Idag stannar vi särkilt vid en berättelse i 2 Mos 33. Mose har gått upp på berget för att ta emot lagen. När han kommer ner har folket gjort det otänkbara. Folket gjuter guldkalven därför att Mose dröjer och Gud inte syns. Avguderiet gör att Israel böjer sig för en annan treenighet (vilket vi varit inne på i en tidigare gudstjänstserie):Synlig - det enda som gills är det som syns. Vad andra tycker är en makt som kan hindra oss att leva som vi egentligen vill.Pengar - guldet i kalven är en inkarnation av penningens makt och tjusning.Genast - Det var när Mose dröjde som katastrofen inträffade. ”Det är som om väntan är en förolämpning mot oss.” (Kännetecken, sid 47).Mose träder återigen fram inför Gud, och vi kommer in då katastrofen är ett faktum:2 Mos 33:1-17Mose är med om tidernas bönesvar. Gud ändar sig! Från att ha vägrat gå med säger Gud: du får som du vill. Jag går med.Gud verkar nästan bjuda upp till dans i denna och andra berättelser. Som om han vill bli besegrad. Efter Jakobs kamp med Gud står det: ”Ditt namn skall inte längre vara Jakob utan Israel, ty du har kämpat med Gud och människor och segrat.” (1 Mos 32:28)Detta går igen i bibelberättelserna. En syrisk kvinna önskar ett mirakel av Jesus, men han avspisar och är nästan otrevlig mot henne. Hon ger sig inte, utan talar om att hundarna (judarnas uttryck för hedningarna) äter smulorna från barnens bord. (Vilket betyder att också hon känner igen Jesus och har glädje av honom, trots att hon inte är judinna.) Och Jesus verkar bli förtjust. Kvinna, din tro är stor! (Matt 15)Så Mose får det han ber om, och ändå verkar han inte nöjd.v 18. Min spaning är att Mose gunst (välvilja) inför Gud har med detta att göra. Mose är inte intresserad av framgång för framgångens skull. Hans djupaste längtan är inte bunden till Kaanans land eller till äventyret, ledarskapet, organisationen, utmaningarna... Risken finns att vi instrumentaliserar bönen. Vi ber för att... Vår instrumentalisering av Gud har ofta sin rot i att vi tror han är likadan. Som att han söker oss för att. Vi reduceras till kuggar i hans maskineri, och då närmar vi oss också honom på den planhalvan.Nej, Mose djupaste längtan uttrycks här. Han ber Gud om Gud.v 19-23. Gud uppenbarar sig i klippans reva. Tydlig profetisk bild på hur Guds djupaste uppenbarelse sker i Jesus Kristus som spricker mitt itu.Vi är djupt individualistiska och tänker ofta ”jag och Gud”. Gott så, men bara ena sidan. Denna serie handlar om hur vi som församling söker Gud och vårdar vår längtan. I berättelsen om Mose, folket och kalven ödmjukar sig folket efter sitt fall och söker återigen Gud.Talet om längtan och att söka Gud kan lätt skapa kramp. Hur motverkas det? Allt börjar med Guds handlande i våra liv. Vi söker honom eftersom han redan söker oss. Sökandet är inte ett nytt prestationsprojekt där vi plockar poäng, utan faller tillbaks på texten om hjorten. Om man känner sin brist och sin törst som församling, då ber man. Om man inte gör det, då ber man inte.Sökandet är alltid ett gensvar på Guds öppna hjärta.Så hur gör man då när man söker Guds ansikte? Hur ber man Gud om Gud?Låt oss be att han ska ge sig till känna. Vi kan följa Mose exempel.Läs bibeln bedjande, inte för att skaffa argument utan för att lära känna Honom som är bokens kärna och stjärna. Vad säger texten om Guds godhe...

Visit the podcast's native language site