En egen röst del 1. Singer-songwritern Edda Magnason: Vad är en egen röst?
Tollans musikaliska - Podcast tekijän mukaan Sveriges Radio
Kategoriat:
Vad är ett eget uttryck, en egen röst i musiken? Hur manifesterar sig den egna rösten hos en tonsättare, en instrumentalist, en dirigent, sångare eller hos en operachef? Får alla ha en egen röst?
I fem program handlar det om att ha en egen röst, ett eget uttryck, i musiken.
Dirigenten Susanna Mälkki dirigerar världens främsta symfoniorkestrar och hon gör det utan pinne.
Dirigentens egen musikaliska röst skapas genom att förbinda de olika stämmorna I en orkester. Klangen blir en slags vävnad, säger Mälkki. Tolkningen går genom min röst, min personlighet. Tonhöjd och karaktär, javisst, men även precision, intonation, omständighet, energi och vanor påverkar. När tiden upphör skapas den vackra balansgången mellan att driva orkestern framåt och att låta musiken hända. De grekiska filosoferna Platon och Sokrates förbjöd tonarter som uttryckte längtan eller klagan. Bl a det antika Greklands mixolydiska tonart som poeten Sappho skapat. Mångsträngade instrument som harpa ville man förbjuda, till förmån för entoniga flöjter.
I det fundamentalistiskt och islamistiskt styrda Iran finns stenhård censur av kvinnliga sångröster. De får inte höjas offentligt.
Det är omänskligt, anser censurerade iranska sångerskan Mahsa Vahdat, som vill få fundamentalister att vekna. Det är som att förbjuda kvinnor att skratta, att gråta och att andas - tillsammans med män.
Över hela världen har kvinnliga röster en underrepresentation inom musiken, förklarar Marie Korpe, chef för Freemuse, Freedom of Musical Expression. Kvinnors låga musikaliska status har ofta inte religiösa orsaker utan kulturella och sociala skäl. Här finns många röster, som väntar på att få blomma ut!
Vad är en egen röst, undrar singer-songwritern Edda Magnason. Min stämma förändrar sig ständigt även om min kärna är kvar.
Jazzartisten Cæcilie Norby tar modigt ton på ny skiva med egna sångtexter till klassiker av tonsättare som Erik Satie och Maurice Ravel.
De franska impressionisternas mood passar mitt uttryck, förklarar Cæcilie Norby. De skavanker du har i rösten är också det mest personliga. Dina erfarenheter och din ålder ger avtryck I din stämma.
Spellista:
Phrase
E Satie, Cæcilie Norby
Cæcilie Norby m fl.
Arabesque
Sony
Before the mountains were born
Borisova-Ollas, Victoria
Mälkki, Susanna (dir), Sveriges Radios Symfoniorkester
Inspelat Berwaldshallen 2008-03-14
Mystery
Mahsa Vahdat, text & musik
Mahsa Vahdat, sång
Listen To The Banned
Freemuse & Deeyah HCD7249
Wuthering Hights
Kate Bush, text & musik
Kate Bush, sång
Drömde jag var hund
Edda Magnason
Edda Magnason, m fl
Caprice CAP 21812
Boats
Edda Magnason
Edda Magnason
Caprice CAP 21812
Snow
Edda Magnason
Edda Magnason
Caprice CAP 21812
No Air
Erik Satie, Cæcilie Norby
Cæcilie Norby m fl
Arabesque
Sony
Phrase
E Satie, Cæcilie Norby
Cæcilie Norby m fl.
Arabesque
Sony
Sange Til Digte Fra Des Knaben Wunderhorn.
3. Steile Liebe
Anton Webern
Solveig Lumholt, sopran. Erik Norby & Thomas Clausen
The Dead Princess
Maurice Ravel
Cæcilie Norby m fl
Arabesque
Sony
Pavane pour une Infante defunte
Maurice Ravel
Maurice Ravel, pianorulle
Bei Mir Bist du schjein
Sholom Secunda, musik. Jacob Jacobs, text.
Cæcilie Norby m fl.
Arabesque
Sony