En egen röst del 5. Hur bygger cellisten, tonsättaren och kontrabasisten upp sin egen musikaliska röst?

Tollans musikaliska - Podcast tekijän mukaan Sveriges Radio

Kategoriat:

Ryms i en bra frasering. Idogt arbete, musikstycke för musikstycke. Ett samtal mellan olika röster.

Vad är ett eget uttryck, en egen röst i musiken? Unge cellisten Jakob Koranyi har fått en rad utmärkelser och lovordats för sin vackra celloton och tekniska behärskning. I år debuterar han i Lincoln Center i New York och turnerar i USA. Min musikaliska röst ryms inom en bra frasering vid en lyckad konsert. Rösten är separerad från det intellektuella arbetet när jag övar, förklarar Koranyi. Cellon förknippas ofta med melankoli och innerlighet. Ja, mörkret tilltalar mig mer än ljuset i musiken. Min röst har en mer inåtvänd än utåtriktad musikalitet och det är lätt att spela Schubert men svårare med Beethoven, berättar Jakob Koranyi.   Tonsättaren Marie Samuelsson har en lång verklista och spelas av de största svenska symfoniorkestrarna. Hon komponerade bl a nu en opera med libretto av författaren Kerstin Ekman. Min egen musikaliska röst byggs upp genom idogt arbete, musikstycke för musikstycke. Min musik är ordlösa samtal mellan människa och natur, människa och stad, människa och liv. Rit och nutid samsas och tidskänslan är central. Musiken får en fysisk direkthet, liksom rockmusik, säger tonsättaren Marie Samuelsson, som spelade och sjöng i det legendariska bandet Elegi på 80-talet. Det gäller att vara modig och inte ge efter för kritik eller andras åsikter. Hellre då köra på än mer med det egna uttrycket, tipsar Marie Samuelsson.   Kontrabasisten Mattias Hjort är ansvarig för Jazz- och improvisationsutbildningen vid Malmö Musikhögskola. Han ser sig som en trädgårdsmästare, vars uppgift är att ge näring och stöd åt varje student, varje individ, för att hon/han skall nå sitt musikaliska mål och finna sitt eget uttryck i musiken. Härmande och tävlan kan vara en motkraft mot att utveckla en unik, egen musikalisk röst, säger Mattias Hjort. Att söka inspiration är däremot oerhört viktigt. Studenten bejakar sin egen musikaliska röst, och blir samtidigt medveten om mångfalden av andras uttryck. Musicerandet blir ett samtal, förklarar Mattias Hjort.   Spellista: Rotationer Marie Samuelsson Helsinborg Symphony Orchestra, Hannu Lintu Airdrum Phono Suecia PSCD 147   First Run Mattias Hjort, kontrabas. Lisbeth Diers. Triple Bass Fantasy A Secret Sign Kopasectic Productions KOPACD 028   Sonata In C For Cello And Piano_ Scherzo-Pizzicato Britten Jakob Koranyi, cello. Peter Friis Johansson, piano CAPRICE CAP 21767   Sonata For Piano And Cello In E Minor Op. 38 Allegro Non Troppo Brahms Jakob Koranyi, cello. Peter Friis Johansson, piano CAPRICE CAP 21767   Sonata For Piano And Cello In E Minor Op. 38_ Allegretto Brahms Jakob Koranyi, cello. Peter Friis Johansson, piano CAPRICE CAP 21767   Cello Sonata Capriccio Ligeti Jakob Koranyi, cello. Peter Friis Johansson, piano CAPRICE CAP 21767   Sinfonia Concertante, sats 1 Prokofjev Jakob Koranyi, cello. Gävle symfoniorkester. Henrik Schaefer, dir Inspelad i Gävle 2008   Sonata In C For Cello And Piano: Marcia Britten Jakob Koranyi, cello. Peter Friis Johansson, piano CAPRICE CAP 21767   Mat Marie Samuelsson Elegi            Slick/Musiklaget   Lufttrumma III Marie Samuelsson Norrköping Symphony Orchestra, Tuomas Ollila Airdrum Phono Suecia PSCD 147   Sorgestråk Marie Samuelsson Caput Ensemble. David Curtis, dir Nordiska Musikdagarna Reykjavik 2006   Singla Marie Samuelsson Kungliga Filharmonikerna. Mats Rondin, dir. Inspelad av SR P2   Signal Marie Samuelsson Stockholms Saxofonkvartett Caprice CAP 21517   Sweet Drops Cennet Jönsson Mattias Hjort, kontrabas. Cennet Jönsson Quartet Antelope Dance Kopasectic Productions KOPACD 020   Final Play Loïc Dequidt Mattias Hjort, kontrabas. Loïc Dequidt Quartet Nomade Kopasectic Productions KOPACD 022   Amhara Loïc Dequidt Mattias Hjort, kontrabas. Loïc Dequidt Quartet Nomade Kopasectic Productions KOPACD 022   Brief Excursion Plunge Mattias Hjort, kontrabas. Plunge with Bobo Stenson, piano Origo Kopasetic Productions KOPACD 025

Visit the podcast's native language site